close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Mobiliser ambassadørerne – og skab din egen bevægelse

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 11-08-2015

Følgende er taget fra bogen Anbefalet. Få hele bogen gratis tilsendt som pdf.

Så langt – så godt. Men hvordan kommer du så et skridt videre? Hvordan får du mobiliseret dine ambassadører så dit gode budskab kan gå viralt?

Jo – du skal finde ud af, hvordan din virksomhed kan gøre verden bedre. Hvordan du kan få dine kunder til at elske dig – og fortælle det videre.

Men fundamentet skal være på plads først. Du kan ikke forvente, at din virksomheds ambassadører kan hjælpe dig til at skabe en bevægelse, før din virksomhed konsekvent leverer excellente kundeoplevelser – tidligst når virksomheden har en Net Promoter Score® på minimum 50.

Kundernes loyalitet er betingelsen for, at de vil dele din vision – og udbrede den.

Tænk stort – og del visionen med kunderne

For at starte en bevægelse skal du finde frem til den vision, du deler med kunderne.

Du skal tage udgangspunkt i dine ærlige værdier for at finde visionen, der slår bro mellem din virksomhed, dine kunder og den verden, I mødes i.

At finde en fælles vision kræver, at du er meget bevidst om dine egne værdier og kender kunderne indgående. Gå derfor i dialog med kunderne og lær dem at kende.

Tænk stort. Visionen skal være værd at tale om – og hvis du tænker for småt, gider kunderne ikke at tale om den. Nu kan du involvere dine kunder. Din og dine ambassadørers fælles vision skal formidles til verden – og der findes ikke noget bedre end personlige historier

til at sprede det gode budskab og skabe en bevægelse. Vi kender det fra Steve Jobs legendariske produktpræsentationer, hvor budskabet til hans følgere altid var, at de skulle udfordre status quo.

Et andet eksempel er banken Itaú i São Paulo, der har skabt værdibaseret markedsføring ved at sponsere et netværk af bycykler og skabe en kultur for at cykle, som ikke eksisterede før.

Men også adskillige mindre virksomheder inspirerer og uddanner dagligt millioner af mennesker ved hjælp af deres egne publicerede bøger, hvoraf mange gives gratis væk på nettet.

De hjælper andre og skaber en bevægelse, der kommer virksomheden til gavn.

Er det nemt at starte en bevægelse? Nej. Mit bud er, at det nok kun er de få, der tager springet og seriøst går i gang med at mobilisere deres ambassadører og starter en bevægelse.

Det er selvfølgelig langt nemmere at ringe til sit reklamebureau og få lavet en kampagne med flotte billeder.

Men reklamen gør næppe verden bedre. Kunderne mærker det, og kampagnens effekt på salget er flygtig – eller opstår slet ikke.

Resume

– Find frem til, hvor mange penge din virksomhed mister på tabte livstidskunder

– Find frem til, hvor mange af dine kunder der er trofaste og loyale, og som anbefaler dig til andre

– Find frem til de potentielle illoyale kunder, og gå i dialog med dem