close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Et nyt mål

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 06-12-2013

Følgende er taget fra bogen Anbefalet. Få hele bogen gratis tilsendt som pdf.

Mange virksomheder har allerede lavet flotte mission statements og udvist gode intentioner. Men en mission uden mulighed for at måle på resultaterne, forbliver som regel varm luft.

Net Promoter Score ®

Det er nødvendigt med en model, der gør de gode intentioner målbare, så I hele tiden ved hvor I står. På den måde kan I rette til, hvis I kan se, at resultaterne på enkelte punkter ikke er tilfredsstillende. Det er ikke tilfældigt, at verdens mest succesfulde virksomheder (f.eks. Apple) bruger et systematiseret kundemålingsprincip. Og de bruger ikke et hvilket som helst system. De bruger Net Promoter Score® (NPS®)*. Det er et system vi også anbefaler. Det er ikke noget vi får noget for at anbefale, men vi gør det af den simple grund, at det er det bedste system. Det er enormt simpelt at implementere, det er lige så simpelt at analysere og handle på, og den Net Promoter Score® man får er sammenlignelig, både internt mellem afdelinger eller medarbejder, og eksternt, med konkurrenter, og på tværs af brancher.

Det er det anerkendte konsulentfirma Bain & Company og Fred Reichheld der har introduceret modellen. Det er en fri model, som alle kan bruge ganske gratis.

Det hele begyndte tilbage i 2003, hvor Fred Reichheld, der også er ansat ved Harvard, nedsatte en researchkommission. Han lavede en del research for at finde ud af, hvad der er det bedste spørgsmål man kan stille kunderne for at få en indikation og en direkte sammenligning til virksomhedens vækst. De forsøgte sig med adskillige spørgsmål, og det ’anbefalede’ spørgsmål var det, som gav den mest valide sammenligning med de profitable væksttal for virksomheden.

De fandt en klar korrelation mellem villighed til at anbefale et produkt til andre og villighed til selv at købe det.

Fred Reichheld skrev bogen ”The Ultimate Question” i 2006, som regnes for en bibel inden for Net Promoter Score®.

Implementeringen af Net Promoter Score® har været meget udbredt i USA og forholdsvis udbredt i Storbritannien. I Danmark er det stadig relativt nyt.

*Net Promoter, Net Promoter Score og NPS er registrerede varemærker af Satmetrix, Bains & Co. & F. Reichheld. Det er en åben spørgemodel, som alle kan bruge frit.