close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Betydningen af elektronisk markedsanalyse

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 14-12-2010

Betydningen af elektronisk markedsanalyse 

E-handel markedsundersøgelser udgør en væsentlig del af e-handel. Undersøgelserne hjælper til at træffe gode virksomhedsbeslutninger på en omkostningseffektiv måde.

E-handels-analyse, også kendt som elektronisk markedsanalyse, er undersøgelser, som udføres af enten forbruger eller virksomhed ved hjælp af elektroniske systemer.

Elektronisk markedsanalyse omfatter en bred vifte af oplysninger om e-business-analyse og planlægning. Elektronisk markedsanalyse bruges til at spore holdninger, kundeadfærd og profiler. Endvidere bør elektronisk markedsanalyse gøre det muligt at skære ned på unødvendige udgifter.

Elektionisk markedsanalyse kan levere de informationer, der er nødvendige, for at varen kan nå fra producentens hænder til kundens dør. Der er tale om konkurrentanalyse, kundeanalyse og markedsundersøgelser.

Markedsanalyse: De rette data er nødvendige, for at man kan træffe det bedste valg. Markedsanalysestrategier hjælper nye eller voksende virksomheder til at finde de rigtige data. Markedsanalyse giver information om branchen, herunder tidligere resultater, tendenser og vækstfremskrivninger m.v.

Den nemmeste måde at skaffe viden om tendenser og fremskrivninger af et produkt eller service er ved at købe rapporter. De fleste af rapporterne kan købes online af en virksomhed ved hjælp af kreditkortbetaling.

Konkurrentanalyse: Når markedet er undersøgt, bør konkurrenterne undersøges.   Konkurrentanalyse giver især svar på spørgsmål som: Hvem sælger eller dette produkt eller service? Hvordan markedsfører de det?

En virksomhed kan gennemføre en gennemgribende konkurrentanalyse eller bare skaffe sig et bredt overblik, afhængig af virksomhedens omfang og størrelse. I de fleste tilfælde bør iværksættere vide, hvem der ellers sælger samme produkt eller tjeneste, hvordan og til hvilken pris det afsættes og til hvilke kunder.

Kundeanalyse: Kundeanalyse ligner konkurrentanalyse. Undersøgelserne besvarer spørgsmål som: Hvad er kundernes vaner? Hvad er målmarkedet? Hvordan kan kunderne nås og konverteres til købere? Denne analyse udføres med henblik på at få oplysninger, der kan medvirke til at sikre kundernes loyalitet.

Både konkurrent- og markedsanalyse hjælper iværksættere til at skaffe viden om kundebasen. Dette bidrager yderligere til processen med kundeanalyse.

Eftersom markedsanalyse er et vigtig del af en god e-handels-forretningsplan, er det bedst at vælge elektronisk markedsanalyse.