close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Hvordan udformer man en effektiv markedsundersøgelse?

Skrevet af J. Christian Andersen

Hvordan udformer man en effektiv markedsundersøgelse?

Markedsundersøgelser på internettet er et meget effektivt værktøj til markedsanalyse. Derfor er det meget vigtigt for markedsanalysemedarbejdere at udforme et spørgeskema, som er kort og præcist og kan få respondenterne til at bidrage med værdifulde oplysninger til markedsanalyseprocessen.

Markedsundersøgelser på internettet er et effektivt middel til at indsamle nyttige oplysninger fra internettet. Når man ønsker at foretage en online-undersøgelse, kan spørgeskemaer enten sendes til kunderne via e-mail, eller de kan besvares direkte på internettet for at indsamle de oplysninger, som markedsanalysen kræver.

Det er i sig selv en meget enkel proces at gennemføre en online-undersøgelse til markedsanalyseformål. Men for yderligere at forenkle processen bør markedsanalysemedarbejderne vælge internetbaserede undersøgelser i stedet for at sende spørgeskemaer via e-mail. Dette vil spare både tid og penge på markedet forskere.

Forskerne skal forsøge at sikre, at deres online-undersøgelse fører til resultater, der bidrager effektivt til markedsanalyseprocessen. Derfor bør de holde sig visse ting for øje, mens spørgeskemaet udformes.

Disse vigtige ting er:

Formålet med markedsundersøgelsen: For det første skal markedsanalysemedarbejderne finde frem til formålet med deres online-undersøgelse og vide, hvilke oplysninger de ønsker at indhente ved hjælp af undersøgelsen. Jo mere præcist målet defineres, des bedre data kan man indhente til gavn for markedsanalyseprocessen.

Type spørgsmål: Markedsanalysemedarbejdere bør forsøge at holde deres spørgsmål korte og præcise, så de adspurgte ikke keder sig. Det bør sikres, at hver undersøgelse kun handler om et enkelt emne, og strømmen af spørgsmål skal være logisk for at undgå forvirring hos respondenterne.

Spørgsmålenes udformning: Generelt betragtes multiple choice-spørgsmål som det bedste valg til et spørgeskema, da de er nemme at besvare, og de indsamlede data er lette at analysere. Men spørgsmål, som besvares med ja eller nej og åbne spørgsmål kan også være nyttige, alt efter hvad markedsanalyseprocessen kræver. Markedsanalysemedarbejderne bør forsøge at undgå spørgsmål, som besvares med »og/eller«. Endvidere bør de prøve at vælge en simpel udformning og bibeholde den model under hele online-markedsanalyseprocessen.

Undersøgelsesdeltagerens komfort: Markedsanalysemedarbejderne bør sikre sig, at de bruger letforståelige ord, som respondenterne forstår. For eksempel er ordet "få" ikke klart og præciserer ikke den nøjagtige betydning. »Få" kan betyde nogle, for eksempel tre, fem, elleve eller endnu flere. Derfor bør markedsanalysemedarbejdere forsøge at undgå alle slags forkortelser, samtidig med at de udformer deres spørgeskemaer enkelt og let.

Når processen med at udarbejde spørgeskemaet er afsluttet, kan medarbejderne teste skemaet på deres kollegaer, familiemedlemmer og venner for at fjerne fejl og sikre værdifulde resultater, som kan bruges til markedsanalyse.