close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Hvordan udformer man en effektiv markedsundersøgelse?

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 06-10-2018

Hvordan udformer man en effektiv markedsundersøgelse?

Markedsundersøgelser på internettet er et meget effektivt værktøj til markedsanalyse. Derfor er det meget vigtigt for markedsanalysemedarbejdere at udforme et spørgeskema, som er kort og præcist og kan få respondenterne til at bidrage med værdifulde oplysninger til markedsanalyseprocessen.

Årlige kundemålinger, var det ikke noget man gjorde i 2012?

Jo, det var det. I dag laver man små løbende målinger. Disse bliver også kaldet pulsmålinger, da du får pulsen på dine kunder. Een stor måling een gang om året, er tung og du handler måske for sent – før din kunde er på vej ud af butikken over til din konkurrent.

Real time online surveys 

Markedsundersøgelser  på internettet er et effektivt middel til at indsamle nyttige oplysninger fra internettet. Når man ønsker at foretage en online-undersøgelse, kan spørgeskemaer enten sendes til kunderne via e-mail, eller de kan besvares direkte på internettet for at indsamle de oplysninger, som markedsanalysen kræver.

Det er i sig selv en meget enkel proces at gennemføre en online-undersøgelse til markedsanalyseformål. Men for yderligere at forenkle processen bør markedsanalysemedarbejderne vælge Net Promoter Score metodikken.

Net Promoter Score

NPS består af kun et enkelt spørgsmål ‘I hvor høj grad vil du anbefale og og hvorfor’ og kan derfor udføres hurtigt. Kunderne elsker enkeltheden, da de ikke skal bruge tid på en masse spørgsmål. Du får derfor også en høj svarprocent.
Forstå kundetilfredshedsundersøgelse og Net Promoter Score.

Ander vigtige overvejelser, hvis du vil stille flere spørgsmål ud over Net Promoter Score

Formålet med markedsundersøgelsen:
For det første skal markedsanalysemedarbejderne finde frem til formålet med deres online-undersøgelse og vide, hvilke oplysninger de ønsker at indhente ved hjælp af undersøgelsen. Jo mere præcist målet defineres, des bedre data kan man indhente til gavn for markedsanalyseprocessen.

Type spørgsmål:
Markedsanalysemedarbejdere bør forsøge at holde deres spørgsmål korte og præcise, så de adspurgte ikke keder sig. Det bør sikres, at hver undersøgelse kun handler om et enkelt emne, og strømmen af spørgsmål skal være logisk for at undgå forvirring hos respondenterne.

Spørgsmålenes udformning:
Generelt betragtes multiple choice-spørgsmål som det bedste valg til et spørgeskema, da de er nemme at besvare, og de indsamlede data er lette at analysere. Men spørgsmål, som besvares med ja eller nej og åbne spørgsmål kan også være nyttige, alt efter hvad markedsanalyseprocessen kræver. Markedsanalysemedarbejderne bør forsøge at undgå spørgsmål, som besvares med »og/eller«. Endvidere bør de prøve at vælge en simpel udformning og bibeholde den model under hele online-markedsanalyseprocessen.

Undersøgelsesdeltagerens komfort:
Markedsanalysemedarbejderne bør sikre sig, at de bruger letforståelige ord, som respondenterne forstår. For eksempel er ordet “få” ikke klart og præciserer ikke den nøjagtige betydning. »Få” kan betyde nogle, for eksempel tre, fem, elleve eller endnu flere. Derfor bør markedsanalysemedarbejdere forsøge at undgå alle slags forkortelser, samtidig med at de udformer deres spørgeskemaer enkelt og let.

Når processen med at udarbejde spørgeskemaet er afsluttet, kan medarbejderne teste skemaet på deres kollegaer, familiemedlemmer og venner for at fjerne fejl og sikre værdifulde resultater, som kan bruges til markedsanalyse.

Læs mere i vores bog Anbefalet. Du kan få den gratis.