close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Hvorfor og hvordan defineres et målmarked i markedsanalyse?

Skrevet af J. Christian Andersen

En målgruppe er et specifikt markedssegment, som markedsføringen af et bestemt produkt eller segment retter sig mod. Det er vigtigt at definere et målmarked, da det hjælper virksomhederne til at få kendskab til kundernes præferencer.

Målmarkedet kan simpelthen defineres som et markedssegment, som en bestemt vare eller tjenesteydelse markedsføres. Målmarkedet kan også forklares som en integreret del af den markedsanalyseproces, hele analysearbejdet drejer sig om.

Hver markedsanalysevirksomhed har sine unikke produkter og tjenesteydelser, der skal markedsføres eller sælges til en bestemt målgruppe. Men de fleste markedsanalysevirksomheder gør den fejl, at de først udtænker et produkt og først senere lancerer det for en målgruppe.

Ved tidligt at definere et målmarked kan markedsanalysevirksomheder appellere til en meget bredere og mere omfattende målgruppe.

Det vil yderligere fremme markedsanalyseprocessen at lave et produkt, der vil tiltrække alle. Men dette er ikke muligt, da hver målgruppe har forskellige og særlige præferencer og krav.

For at undgå tilbageslag skal markedsanalysevirksomheder vælge et passende målmarked, før det endelige produkt bliver produceret.

Bagefter skal virksomhederne finde en målgruppe, som de kan servicere, i stedet for at imødekomme alle.

På denne måde kan virksomhederne forbedre markedsanalyseprocessen, så den perfekt kan imødekomme kundernes krav og valg. Dette gør markedsanalyseprodukter mere attraktive for målmarkedet.

Nedenfor et par tips til definition af en målgruppe:

1. Se på det nuværende kundegrundlag

Virksomheder eller markedsanalysevirksomheder bør først forsøge at identificere deres nuværende målmarked og prøve at finde ud af, hvilke faktorer der afgør, om kunderne køber deres produkter.

De bør prøve at finde ud af kundernes generelle karakteristika og interesser. Dette vil hjælpe både markedsanalysemedarbejdere og virksomheder med at forstå kundernes adfærds- og indkøbsvaner.

2. Konkurrencekontrol

Det er vigtigt at analysere konkurrencesituationen, for det giver virksomhederne en fordel at befinde sig i en niche, som andre virksomheder har overset.

3. Analysere produkt /service

Virksomheder og markedsanalysevirksomheder bør forsøge at udarbejde en liste over de funktioner, deres produkter og tjenester tilbyder. Når listen er udarbejdet, kan de finde ud af, hvilke faktorer der kan bidrage yderligere til at øge kvaliteten af deres produkt eller service.

4. Konklusion

Definitionen af en målgruppe er en ganske vanskelig opgave. Men når markedsanalysemedarbejderne er bevidste om deres målgruppe, bliver det meget enklere at finde ud af, hvilke medier der kan anvendes til at nå målmarkedet, og hvilke salgsbudskaber der vil appellere mest til dem.