close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Markedsanalyse er en god beskæftigelsesmulighed

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 11-04-2011

Markedsanalyse er et felt med store muligheder. Markedsanalysemedarbejderen bør udvikle en rationel og kritisk tankegang for at få succes på dette område.

Markedsanalysemedarbejdere indsamler oplysninger om folks købsmønster. De hjælper virksomhederne med at bestemme efterspørgslen på målmarkedet. Deres jobprofil omfatter indsamling af statistiske data om konkurrenter og undersøgelse af priser, salg og metoder til markedsføring og distribution. Desuden gennemgår de tidligere salg for at anslå det kommende salg.

Markedsanalysemedarbejdere sad på næsten 273.200 job i 2008, hvoraf de fleste stillinger var besat af markedsanalytikere.

Efterhånden som markedsanalyse anvendes af flere og flere virksomheder, bliver markedsanalysemedarbejdere ansat i alle brancher.

De virksomheder, der beskæftigede det største antal marekdsanalysemedarbejdere i 2008, var forvaltningen, den videnskabelige og tekniske rådgivning, forvaltning af selskabers og virksomheders edb-systemer og dertil hørende tjenester samt forsikringsbranchen, transportvirksomheder og andre professionelle, videnskabelige og tekniske tjenester, herunder markedsføringsforskning og arbejdet med offentlige meningsmålinger.

Desuden sad markedsanalyseresearchere på næsten 23.400 arbejdspladser i 2008. De fleste af dem var ansat i andre virksomheder i liberale, videnskabelige og tekniske tjenester, herunder markedsanalyse og offentlige meningsmålinger, videnskabelig forskning og udvikling samt ledelse, videnskabelig og teknisk rådgivning.

En bachelorgrad på området kan hjælpe en ny medarbejder med at få fodfæste i branchen. Desuden kan en kandidatgrad give store fordele.

Ud over disse grundlæggende kvalifikationer har medarbejderen brug for evnen til at tilpasse og forstå situationer hurtigt samt gode analytiske evner.

Markedsanalyse handler om at forstå kundernes indkøbsmønster på basis af indsamlede statistiske data og forudse et nyt produkt eller serviceydelses markedssucces, så det bliver muligt at træffe de rigtige beslutninger.

Markedsanalytikeres beskæftigelsesniveau er steget hurtigt.

En mastergrad eller en ph.d. i markedsføring eller inden for det samfundsvidenskabelige område kan, sammen med stærke kvantitative færdigheder, hjælpe jobsøgende til de bedste beskæftigelsesmuligheder.

Ud over de nævnte stillinger er der også mange mennesker, der udfører markedsanalyse, som er fakultetsmedlemmer på gymnasier og universiteter.

Disse medarbejdere arbejder som lærere i stedet for som markedsanalysemedarbejdere.