close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Markedsanalyse og dataindsamling

Skrevet af J. Christian Andersen

Markedsanalyse og dataindsamling

Til ethvert markedsanalyseprojekt er det første skridt dataindsamling, og det kan udføres vha. forskellige teknikker fra skrivebordsresearch til markedsundersøgelser online.

Udtrykket "markedsanalyse« betyder at indsamle, registrere og studere data, således at den virksomhed, som markedsanalysen omhandler, kan få hjælp til at opfatte og vurdere sine potentielle kunder og det marked, den henvender sig til. Da markedsudviklingen hænger nøje sammen med de indsamlede data, er det nødvendigt at indsamle data, før man kan gå videre med markedsanalysen.

Og netop for at opfylde dette mål er dataindsamlingen afgørende del af ethvert markedsanalyseprojekt.

I overensstemmelse hermed samles kundeinformation og markedsinformation for at hjælpe virksomhederne med at forbedre kvaliteten af deres varer og tjenesteydelser eller fremstille nye produkter, såvel som i udarbejdelsen af forretningsplaner.

Til dataindsamlingen anvendes forskellige teknikker fra almindelig desk research til internetundersøgelser.

Desk researchen er den mest almindelige metode. Den indebærer indsamling af sekundære data, dvs. data, der allerede er registreret, hvad enten de er offentliggjort eller ej. Desuden indsamles sådanne sekundære data fra virksomhedens produktion, finansiering og salgsrapporter.

En anden ofte anvendt teknik til dataindsamling er samplingundersøgelser. Markedsanalysevirksomheder samler data ind fra en målgruppe, som det er praktisk og let at få kontakt med. For eksempel kan man udspørge folk, der pendler med bus eller går forbi på gaden.

Spørgeskemaer spiller også en frugtbar rolle i markedsanalysevirksomheders dataindsamling.

Denne metode er ikke alene let at anvende, men også et middel til at opnå nødvendig og detaljeret information.

Endnu en effektiv metode at indsamle data til markedsanalyse er at udføre interviews, som kan foretages personligt eller per telefon. Et personligt interview er det bedste, hvis virksomheden ikke har travlt med at få informationerne, hvorimod et telefonisk interview er en god ide, når information skal indsamles hurtigt.

Selvom virksomhed kan vælge den metode til dataindsamling, som passer bedst til netop dens behov, føler de fleste forbrugere af i dag sig godt tilpas med at svare på markedsanalysespørgsmål på internettet i stedet for at deltage i et personligt interview.