close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Markedsundersøgelser: Et effektivt redskab til markedsresearch

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 11-04-2011

På dagens konkurrenceprægede marked er det virkelig vigtigt for virksomhederne at identificere og forstå deres målgruppe og træffe de rigtige beslutninger. Dermed bliver det også meget vigtigt for virksomhederne at foretage markedsundersøgelser. Markedsresearch giver et klart overblik over markedets tendenser og forenkler selskabernes opgaver.

Virksomheder kan få meget at vide om kundernes ønsker, om hvad de kan gøre for at opfylde disse ønsker, og om hvad deres virksomhed allerede gør for at opfylde disse krav.

Der er adskillige metoder, som bruges til at udføre markedsresearch, kundernes adfærdsmønstre, de vigtigste konkurrenter osv. En af disse metoder er markedsundersøgelser.

Markedsundersøgelser er dybest set et værktøj til indsamling af enhver form for oplysninger om markedet. Det er målet et lille udsnit af et marked for at finde ud af kravene i hele markedet.

Ved at fokusere på et lille udsnit af markedet kan man finde frem til hele markedets krav.

Mange virksomheder er ikke klar over vigtigheden af disse markedsundersøgelser, men de er virkelig til gavn, når der skal træffes vigtige forretningsmæssige beslutninger. Disse undersøgelser gør virksomhederne opmærksomme på fortidens trends, nutidens krav og fremtidens muligheder.

Når resultaterne af undersøgelserne er blevet fortolket og evalueret, er virksomhederne bedre i stand til at træffe forretningsmæssige beslutninger. Desuden har virksomhedernes ledelse den støtte, at de ved, at deres beslutninger er underbygget af kvantitative fakta.

Ved at foretage disse undersøgelser, kommunikerer virksomhederne samtidig med nuværende og fremtidige potentielle kunder, hvilket bidrager til effektiv markedsanalyse.

Desuden er det en billig made at indsamle troværdige kvantitative data.

Men det vigtigste ved markedsundersøgelser er, at de mindsker risikoen ved forretningsmæssige beslutninger, fordi det bliver muligt på forhånd at afgøre, om en planlagt beslutning er værd at træffe eller ej.

At udføre markedsundersøgelser kan have den fordel, at man fx finder ud af, at markedet er mættet med en konkurrents produkter og serviceydelser, eller hvilken type salg der forventes. Dermed får virksomhederne mulighed for at rette deres produkter til, vælge en anden markedsføringsstrategi eller måske en anden beliggenhed i overensstemmelse med markedsundersøgelsens resultater.

Derfor kan det let konkluderes, at markedsundersøgelser er et helt afgørende element i effektiv markedsanalyse.