close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Spørgsmål, som markedsanalyse skal give svar på

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 08-04-2011

At finde frem til og få svar på de vigtigste markedsanalysespørgsmål giver virksomheden mulighed for at skabe og lede en lukrativ forretning.

Markedsanalyse er afgørende for virksomhedens markedsføring. Uden god markedsanalyse og en sund markedsføringsplan kan adskillige fejltagelser ske, fx valget af en uheldig forretningsadresse eller fastsættelsen af en for høj eller lav pris for produktet.

Her følger nogle spørgsmål, som markedsundersøgelserne gerne skal skaffe svar på, for at der kan drives forretning med succes.

? Hvad ønsker virksomheden at sælge – og hvem sælger i øjeblikket det samme?

Dette er det første og mest afgørende spørgsmål, markedsundersøgelsen skal give svar på.

Man bør nøje følge det lokale erhvervsliv og deres konkurrenter og derefter indsamle oplysninger om, hvilke virksomheder der sælger hvilket produkt. Men før man skaffer sig kendskab til konkurrenter, er det vigtigt at vide, hvad man ønsker at sælge.

? Hvilke afdelinger betaler for hvilken markedsanalyse?

Dette er spørgsmål nr. to, som det er nødvendigt at holde sig opdateret med. Det er en god ide at tjekke, hvilken markedsanalyse andre får udført og betale for det samme.

? Hvor tilfreds er dine interne kunder med de eksisterende markedsanalyseprogrammer?

Svaret ligger i at analysere sine egne analyseprogrammer og derefter finde ud af, i hvilken grad kunderne er tilfredse med de nuværende markedsanalyseprogrammer. Spørgsmålet kan også stilles på denne måde: Er der programmer, de ikke er tilfredse med? Eller som de føler ikke er aktuelle længere?

? Hvem er markedsførende?

Dette spørgsmål handler om den markedsførende konkurrent. Desuden kan spørgsmålet stilles som følger: Hvilken konkurrent rangerer højest i søgemaskinerne?

Forbrugerrapporter eller kundetilfredshedssites er en god måde at finde ud af, hvad kunderne mener om din virksomheds konkurrenter, og få et klart billede af, hvem der er markedsførende i din virksomheds branche. Derfor må markedsanalyse omhandle et bredt udsnit af markedet for at indhente informationer om så mange konkurrenter som muligt.

Når man har svaret på disse vigtige markedsanalysespørgsmål, er der mulighed for at skabe en mere rentabel online-forretning.