Dataanalysemetoder til markedsundersøgelser.
close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Dataanalysemetoder til markedsundersøgelser

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 28-10-2010

Dataanalysemetoder til markedsundersøgelser

En markedsanalysevirksomhed anvender forskellige analyseteknikker – korrelationsanalyse, regressionsanalyse, CHAID SEM, faktoranalyse, CHAID analyse og MDS for at give korrekte resultater. Markedsundersøgelser udføres for at indsamle relevante og vigtige oplysninger om markedet og kunderne til forretningsmæssige formål. Markedsundersøgelser er generelt baseret på et bredt udvalg af både statistiske og avancerede teknikker, der hjælper til præcist at analysere de indsamlede data, samtidig med at der planlægges strategi for værditilvæksten og implementering af planer.

Nogle af de vigtige dataanalyseteknikker diskuteres nedenfor. Korrelationsanalyse Korrelationsanalyse udtrykkes ved korrelationskoefficienter, som hjælper til at måle graden af lineær sammenhæng mellem to variable. Der er en forskel mellem regression og korrelation. Regressionsanalyse lægger vægt på forudsigelse af en variabel ud fra den anden variabel, mens korrelation drejer sig om at finde den lineære model, der beskriver forholdet mellem to variabler. Regressionsanalyse Regressionsanalyse omhandler studiet af forholdet mellem en variabel (samlet kundetilfredshed), som forsøges forklaret af markedsanalysevirksomheden med en eller flere forklarende variabler (tilfredshed med produktpris og kvalitet).

Strukturel ligningsmodel (SEM) SEM-analyse drejer sig om sammenstilling af data til en teoretisk model. Det indebærer, at man anvender statistiske metoder til at bygge og teste teorier, holdninger, adfærd, osv. Ved hjælp af denne analyse kan en markedsanalysevirksomhed studere forskellige slags statistisk analyse såsom multiple regressioner, path analysis og faktoranalyse. Derfor udgør SEM den samlede undersøgelse af markedet ved hjælp af forskellige statistiske test.

Faktoranalyse Faktoranalyse indebærer en vurdering af data, som har til formål at vurdere og sammenfatte komplekse mønstre i færre og enklere faktorer. En markedsanalysevirksomhed bruger denne teknik til at reducere et komplekst sæt af variabler for få den viden, der skal til for at råde kunden og stille prognoser. Desuden hjælper faktoranalyse med at få belyst underliggende spørgsmål, hvor svaret måske ikke var åbenlyst.

CHAID Analyse CHAID (Chi Squared Automatic Interaction Detection) giver en markedsanalysevirksomhed mulighed for at opbygge en prognosemodel ved hjælp af klassificerede data. CHAID segmenterer prøven i organiserede grupper, der deler samme egenskaber, og at repræsenterer nogle prædiktiv værdi af et resultat variabel.

Multidimensional skalering Flerdimensional skalering (MDS) betragtes som et effektivt alternativ til faktoranalyse. Hovedformålet med denne teknik er at hjælpe en markedsanalysevirksomhed med at identificere meningsfulde underliggende dimensioner for at forklare observerede ligheder og forskelle mellem de undersøgte variabler. Derfor giver disse dataanalyseteknikker markedsanalysevirksomheden mulighed for at vurdere data mere effektivt og levere korrekte undersøgelser.