Undgå at lave markedsanalyse-fejl med disse råd.
close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Et overblik over mindre virksomheders markedsanalyse-fejl

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 29-04-2011

Markedsanalyse er et afgørende element, hvis en lille virksomhed skal have succes.

Markedsanalyse er især et vigtigt aspekt, når en lille virksomhed vil sætte en ny produktlinje på markedet eller starte en virksomhed.

Hovedårsagen til en lille virksomheds fiasko er iværksætternes manglende evne til hurtigt at finde ud af, om der er tilstrækkeligt marked. Mange iværksættere stoler på deres instinkter og starter egen virksomhed uden at gennemføre markedsundersøgelser.

Den lille virksomheds fordele ved at gennemføre en markedsundersøgelse kan være alt fra at opdage skjulte forretningsmuligheder og beskytte kapital til at opbygge kundeloyalitet og få øje på muligheder for at gøre yderligere forretninger med nuværende kunder.

For man går i gang med at markedsundersøgelser for at opnå bedre kundeforståelse, er det nødvendigt at være klar over de almindelige fejl, mindre virksomheder gør. Man må undgå disse almindelige fejl, når man vil gennemføre frugtbar markedsanalyse.

Overvurderer prisen

Bob Kaden, forfatter til ”Guerilla Marketing Research” og markedsanalyseekspert, kender en del til de udfordringer, der møder ejere af mindre virksomheder. Ejere af mindre virksomheder synes, fokusgrupper og markedsundersøgelser er for dyre. Men omkostningerne til en markedsundersøgelse kan variere fra nogle få dollars til 25000 dollars årligt.

Anvender kun sekundære data

Der findes to typer markedsanalyse: Primær og sekundær. Primær markedsanalyse er simpelthen førstehåndsviden, som indhentes direkte fra markedet, normalt ved at anvende metoder som markedsundersøgelser og fokusgrupper. Det er ikke nogen god ide at nøjes med sekundær markedsanalyse, da ens datamateriale så ikke er komplet. Desuden kan den indhentede information være forældet. Der kan være mulighed for at overse andre faktorer, som er relevante for virksomheden.

Bruger kun internettet

Når man bruger de almindelige søgemaskiner til at finde information på internettet, får man de resultater, som er tilgængelige for alle, og de kan være upræcise. For at gennemføre en mere udførlig afsøgning og samtidig overholde budgettet må man bruge det lokale bibliotek, universitet eller mindre indkøbscenter.

Anvender fokusgruppemedlemmer fra familiekredsen

En almindelig fejltagelse, som nye iværksættere gør, er at bede deres nærmeste om feedback. Ejere af mindre virksomheder beder kun deres familie og venner om hjælp, når de gennemfører en undersøgelse, men familie og venner er ikke de bedste respondenter. For at få præcis information må man spørge de virkelige kunder om deres behov, forventninger og krav.