close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Hvad er en god Net Promoter Score®?

Skrevet af J. Christian Andersen

Skalaen kører fra -100 – (+)100, men hvor bør man egentlig ligge, og hvad er godt eller dårligt?

En tommelfingerregel siger, at en Net Promoter Score® på -100-0 er dårligt, 0-50 er godt, og over 50 er fremragende. En af topscorerne i Net Promoter Score® er Apple, der ligger på 72, som er meget flot og svært at slå.

For at komme frem til Net Promoter Score® tager man sin procentdel af promoters og trækker detractors fra. Hvis du har 80 % promoters, 10 % passivt tilfredse, og 10 % detractors, bliver det 80-10=70.
Det fremgår altså, at det er ganske svært at nå op på 72 som Apple.

Hvor god din Net Promoter Score® er i din branche afhænger også af dine konkurrenter. Hvis du har en flot Net Promoter Score® på 60, men din konkurrent ligger på 70, er du jo bagud.

Der findes endnu ingen gode benchmarks fra Danmark. Det arbejder vi på at skaffe i Relationwise. Indtil da må vi se på tallene fra USA. Temkin Group har lavet nogle gode undersøgelser, hvoraf det fremgår, at softwarevirksomheder har en gennemsnitlig Net Promoter Score® på 35. Banker ligger til sammenligning kun på 17. Der er altså ganske stor forskel mellem brancherne. Lige så vigtigt er der også stor varians inden for branchen, især hos bankerne. Her er forskellen mellem den højeste og laveste Net Promoter Score® meget stor. Det går helt fra en bank med -26, til en med 76!

Det allervigtigste, i stedet for at benchmarke for meget, er at tage udgangspunkt i, hvor I starter. Hvis I starter med en Net Promoter Score® på 15 kan I sætte et mål om at skabe en forandring og komme op på 30 efter et år eller to.

Læs mere i vores gratis bog om Net Promoter score / NPS®, kundeoplevelser og loyalitet som du kan få gratis her.

*Net Promoter, Net Promoter Score og NPS er registrerede varemærker af Satmetrix, Bains & Co. & F. Reichheld. Det er en åben spørgemodel, som alle kan bruge frit.