Forskellen mellem primær og sekundær markedsanalyse
close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Forskellen mellem primær markedsanalyse og sekundær markedsanalyse

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 25-06-2018

Både primære og sekundære markedsanalyse handler om at anvende korrekte oplysninger til at skabe vellykkede forretningsplaner. Uanset om man er en stor erhvervskunde eller en mindre virksomhed, er markedsanalyse en væsentlig del af enhver forretningsplan. For at iværksætte en virksomhed med succes er det nødvendigt at vide, at der er et bæredygtigt marked for virksomhedens produkt, og forstå kundernes forventninger.

Hvad er forskellen på primær og sekundær markedsanalyse?

 

Markedsundersøgelser opdeles normalt i to kategorier: primære og sekundære.

 

Primær markedsanalyse

Nedenfor redegøres for fordele og ulemper ved disse to typer markedsanalyser. Primær markedsanalyse er skræddersyet til en virksomheds særlige behov.

Ved at tilpasse gode, velafprøvede metoder – undersøgelser, fokusgrupper, interviews, observation eller feltforsøg – kan oplysninger om produktets målgruppe opnås ad denne vej. For eksempel kan en virksomhed få feedback, undersøge et problem, der er specifikt for virksomheden, afprøve, hvordan kunderne vil reagere på problemer i forbindelse med forskellige emballagetyper, vurdere behovet for en service eller et produkt, virksomheden overvejer at udbyde, og finde ud af, hvor mange penge kunderne kan bruge på et nyt produkt, som man ønsker at indføre på markedet. Desuden indebærer primær markedsanalyse sædvanligvis, at der anvendes statistiske metoder til at udvælge over 1 % af en målgruppe. Sådan en lille stikprøve kan give et nøjagtigt billede af en målgruppe.

Ulempe ved primær markedsanalyse

Men primær markedsanalyse har en ulempe, nemlig høj pris og højt tidsforbrug. Primær markedsanalyse tager en masse tid, og det er nødvendigt at have erfaring for at producere spørgeskemaer af god kvalitet.

Sekundær markedsanalyse

I modsætning hertil indebærer sekundær markedsanalyse indsamling af data fra enten en distributør eller ophavsmanden til primær markedsanalyse. Med andre ord drejer det sig om at få adgang til oplysninger, som allerede er indsamlet. Dette kan indebære, at man indsamler oplysninger fra tredjepartskilder som artikler, firmahjemmesider, markedsføring, analyserapporter og andre. Men faktisk falder alle indsamlede oplysninger, både fra eksterne kilder og fra kilder, som markedsføringsmedarbejderen allerede har adgang til, såsom gamle salgsrapporter, materiale fra organisationens tidligere udførte markedsundersøgelser, regnskaber og mange flere, ind under det, man forstår ved sekundær markedsanalyse.

Med denne artikel håber vi at opnå, at læseren spørger sig selv, om primær eller sekundær markedsanalyse er den bedste løsning! Men for at sige det, som det er, vil hverken sekundær eller primær markedsanalyse alene lede til målet. En kombination af de to fremgangsmåder vil derimod give virksomheden alle nødvendige oplysninger. Du kan også få et overblik over forskellige markedsanalyse metoder her.

PS. Vil du vide hvordan Danmarks mest anbefalede virksomheder får loyale kunde og medarbejdere?

Benchmark dig mod Danmarks mest anbefalede virksomheder
med vores DMAV rapport som du kan få helt GRATIS her.