close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Grundlæggende markedsanalyse for små virksomheder

Skrevet af J. Christian Andersen

Markedsanalyse er helt afgørende, når man starter en ny virksomhed. Det bidrager til at finde ud af kundernes behov og ønsker. Desuden hjælper markedsanalyse virksomheden til at udforme markedsføringsstrategier.

Før man kan sælge et produkt eller en serviceydelse, er det afgørende for virksomheden at kende det marked, hvor virksomheden skal starte op. Markedsanalyse handler om at finde frem til kundernes krav og ønsker.

Markedsanalyse er essentiel, da den hjælper til at identificere et målmarked og målkunder og dermed spare store pengesummer. Desuden bidrager det til udviklingen af nye produkter og serviceydelser.

Desuden bidrager markedsanalyse til at sikre virksomhedens succes og finde frem til den rette målgruppe, så virksomheden kan modificere sin markedsføringsstrategi om nødvendigt.

Mange virksomheder kan gennemføre markedsanalysen for virksomheder. Generelt foretager små virksomheder ikke markedsanalyse på grund af de enorme omkostninger, men der er nogle få metoder, som er specielt udformet til små virksomheder, og en af dem er ad hoc-markedsanalyse.

Ad hoc markedsanalyse er først og fremmest udviklet for at håndtere et bestemt problem. Ad hoc-markedsanalyse er mindre undersøgelser i stedet for et fortløbende markedsanalyseprogram. Ad hoc er en fordelagtig metode for små virksomheder og omfatter følgende:

Produktundersøgelser

Disse markedsundersøgelser handler om produktets eller serviceydelsens design, hvor let det er at bruge og andre detaljer, som hjælper virksomheder til at finde frem til deres produkters potentielle muligheder for succes og arbejde for at udføre nødvendige forandringer.

Undersøgelser af virksomhedens image

Dette er en god metode til at finde ud af, om virksomheden har brug for damage control, eller hvordan virksomhedens image kan ændres i forhold til målmarkedet. Hvis for eksempel målgruppen er i tyverne, og respondenterne mener, at virksomheden har et forældet eller umoderne image, må virksomheden modernisere.

Kundetilfredshedsundersøgelser

Disse undersøgelser er også en god metode til at hjælpe virksomheder til at finde ud af, om de skal forbedre deres produkt eller gå bag om produktet og ofre mere opmærksomhed på service, support og medarbejdernes samarbejde.

Der er forskellige slags markedsanalyse, og mange kan være nyttige for små virksomheder. De ovenfor nævnte er bare nogle af de metoder, der kan hjælpe små virksomheder til at udforme deres markedsføringsindsats bedre.