close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Hvordan vælger man en god markedsanalysevirksomhed?

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 14-12-2010

Hvordan vælger man en god markedsanalysevirksomhed? 

Det er meget vigtigt at vælge den rette markedsanalysevirksomhed, da en god markedsanalysevirksomhed hjælper virksomheder til at komme på forkant i forhold til andre virksomheder og evaluere efterspørgslen efter de produkter, der lanceres.

Før der indføres en ny produktserie, er det helt nødvendigt for en virksomhed at kende markedet og få en markedsanalysevirksomhed til at gennemføre effektiv markedsanalyse. Markedsanalyse er et fremragende værktøj til at vurdere omfanget af efterspørgslen efter det produkt, der skal sættes på markedet

I en sådan situation er det væsentligt at vælge den rigtige markedsanalysevirksomhed. Dette er vigtigt, fordi det at udvikle et godt forhold til en markedsanalysevirksomhed giver virksomheder en konkurrencefordel, mens dårlig markedsanalyse giver virksomhedens beslutninger et endnu mere tilfældigt præg, end hvis der ikke er nogen markedsanalyse at forlade sig på.

Derfor bør virksomhederne først og fremmest udarbejde en liste over en række markedsanalysevirksomheder og derefter sammenligne hver enkelt virksomhed med de andre. Mens virksomhederne evalueres, er der et par ting, som virksomhederne bør spørge sig selv om, for at kunne vælge den rigtige markedsanalysevirksomhed til at udføre markedsanalysen.

Efter udarbejdelsen af listen over mulige virksomheder er det allerførste, der bør gøres, at kontrollere markedsanalysevirksomhedens omdømme på markedet. Det bør undersøges, om virksomheden er god, skidt eller gennemsnitlig. 

Selv hvis der er tale om en virksomhed, som er blevet anbefalet af en person, så undersøg alligevel virksomhedens ry, og tjek referencer. Dette er en af de enkleste måder at begrænse listen over mulige markedsanalysevirksomheder til nogle få muligheder.

Den næste ting, man bør finde ud af, er, hvilken relevant erfaring markedsanalysevirksomheden har. Kontroller altså, om virksomheden har erfaringer med det relevante arbejdsområde. Dette kan man nemt finde ud af ved at bede markedsanalysevirksomheden om et indblik i virksomhedens afsluttede projekter på området. At virksomheden har erfaring med at arbejde med netop det relevante arbejdsområde, er lige så vigtigt, som at den har et godt ry.

Vurder markedsanalysevirksomhederne på grundlag af de gennemsnitlige projekters ekspeditionstid, projekternes fleksibilitet, metodisk tilgang og rapportering i form af analyser og strategiske anbefalinger. Målet et, at markedsanalysevirksomheden skal kunne hjælpe, til at der spares tid, penge og ressourcer. 

Når markedsanalysevirksomheden er valgt, arrangeres et møde med firmaet for at diskutere projektets mål, firmaets baggrund og strategier. En god markedsanalysevirksomhed bruger disse oplysninger til at udvælge de bedste metoder og anvende dem til evaluering af analyseresultater.

Virksomheder bør ansætte en full service-markedsanalysevirksomhed til alle eller blot et af trinene i analyseprojektet – fra dataindsamling til det punkt, hvor analysen skal præsenteres. 

Virksomheder kan bruge field service til at indsamle og behandle data og dermed holde analysens resultater internt. Det er budgettet, der afgør, hvor stor gavn virksomhederne kan få gavn af markedsanalysevirksomheden.