close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Hvorfor er det vigtigt at målrette markedsføring demografisk?

Skrevet af J. Christian Andersen

Demografisk målretning er et meget nyttigt redskab, når det drejer sig om at opnå effektiv og succesfuld markedsanalyse. Markedsanalysemedarbejdere anvender denne fremgangsmåde til at fokusere på en bestemt målgruppe.

Demografisk målretning er en metode, der hjælper annoncører til at koncentrere sig om hjemmesider, som har fokus på bestemte demografiske grupper. Denne metode hjælper annoncører, som leder efter metoder til at gøre markedsføring mere effektiv.

I begyndelsen anvendte annoncører internettet til at cirkulere annoncer til millioner af mennesker hurtigt, billigt og enkelt. Det problem, man løber ind i med denne metode, er, at annoncerne også når millioner af mennesker, som aldrig vil benytte sig af muligheden, hvilken ikke er en særlig gavnlig markedsanalysemetode.

De seneste innovationstiltag og teknologier gør det muligt for annoncører at ændre deres salgsstrategier på internettet ved at arbejde med præcis målretning, koncentrere sig om store grupper af forbrugere, men kun dem, som er interesserede i deres produkt eller serviceydelse.

Sådan en metode er demografisk målretning. Demografisk målretning er en videnskab, som hjælper annoncører med at indhente information vedrørende målgruppen ved hjælp af markedsanalyse.

Markedsanalysemedarbejdere er klar over, at der er forskellige undergrupper af enhver målgruppe, og den samme besked er ikke effektiv til alle målgrupper.

Hvis markedsanalysemedarbejdere for eksempel er klar over, at par med børn køber flere bleer end par uden børn, kan disse demografiske data gøre deres markedsanalyse enklere.

En anden metode til at udnytte demografisk analyse er at afprøve populariteten af et produkt eller en serviceydelse i en udvalgt gruppe eller fællesskab. Men her opstår spørgsmålet om, hvordan markedsanalysen kan opnå succes med denne bestemte gruppe? Derfor må markedsanalysemedarbejderne prøve at identificere kundens indkøbsmønster og –adfærd, disponible indkomst, de fællesskaber, kunden er del af, profession, transportmiddel, bopæl etc.

Når der skal designes websites, skal virksomheder holde sig de demografiske data (oplysninger) for øje. Virksomheder skal forsøge at designe websites, der enten appellerer til en bred vifte af demografiske målgrupper eller appellerer meget stærkt til to eller tre store demografiske grupper.

Desuden forøger demografisk målretning konversionsraten og ROAS (return on advertising spending – afkast af investering i annoncering). Hvis markedsanalysemedarbejderne ikke har et stort budget, er demografisk målretning virkelig værdifuld.