close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Kosteffektiv markedsanalyse

Skrevet af J. Christian Andersen

Markedsanalyse er et effektivt redskab til at tjene penge, men kan være dyrt. Nu kan man udføre markedsanalyse med de kosteffektive metoder, som diskuteres nedenfor.

Markedsanalyse er afgørende for positioneringen af et produkt eller en serviceydelse. Når man gennemfører detaljeret markedsanalyse, minimerer det risikoen og øger chancen for succes. Research af et målmarked leverer objektive og effektive data.

Men markedsanalyse kan være ekstremt dyr og dermed umulig for små virksomheder.

Det drejer sig om at finde ud af, hvordan man kan gennemføre markedsanalyse med et stramt budget. Nedenfor nogle økonomiske metoder til at foretage frugtbar markedsanalyse.

Markedsanalyse online er et lige så effektivt som hurtigt og billigt skridt. Vha. internettet har man et helt bibliotek lige ved hånden. Man søger ganske enkelt efter et produktnavn og får online-rapporter, talmateriale, branchepublikationer og internetaviser med relevant statistik. Desuden er internettet det bedste sted at gennemføre sekundær research (indsamling af eksisterende data). Man kan logge på websites, som har forbindelse til branchen. Hvis et website tilhører en business to consumer-virksomhed, kan man undersøge myndighedernes websites, da disse indeholder alle slags forbrugeroplysninger.

Efter den sekundære research skal man involvere sig med kunderne, som er den anden kilde til markedsanalyse. Til det formål kan man udforme et spørgeskema og få medarbejderne til at bede deres leverandører, sælgere, kunder og potentielle kunder om at udfylde det.

Det er også en billig metode til markedsanalyse at besøge et universitetsbibliotek. Der er mange gode markedsanalyserapporter uden for internettet, som kan købes hjem. Men et besøg på et universitetsbibliotek er en af de mest kosteffektive metoder, da rapporterne ofte kan læses gratis. Desuden er der en stor chance for at få de nødvendige data. En anden kosteffektiv metode er at besøge boghandlere. At gennemse business-afdelingen i en boghandel er en klog markedsanalysemetode, da det giver flere oplysninger end det lokale bibliotek.

Foruden data leveret af eksperter udefra skal man tilføje sine egne researchresultater, som indhentes ved at gennemføre interviews, bruge små fokusgrupper og dokumenterede resultater etc.