close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

5 regler, som din virksomhed skal sende til en øde ø

Skrevet af J. Christian Andersen

… og efterlade. Alt for mange virksomheder er styret af gamle, traditionelle og indædte regler om, hvad du må, og hvad du absolut ikke må. Virksomheder er generelt alt for styrede af penge og KPI’er, hvor de i stedet burde fokusere på, hvordan de kan skille sig ud og yde en service udover det sædvanlige. KPI skal væltes af pinden og erstattes af NPS. Vi skal have medarbejdere, der tør fejle og tage chancer – medarbejdere, der har kant og er forskellige – på samme måde, som vi skal have innovative virksomheder, der tør skille sig ud fra mængden.

Hvordan når vi dertil? Det er et godt spørgsmål. Til at begynde med kan du læse nedenstående, så ved du i hvert fald, hvilke regler, du ikke skal tage med på arbejdspladsen.

1. Skideballen

Du må ikke fejle. Hvis du fejler, bliver du fyret eller får en skideballe. Hvad er det for en tankegang? Alle mennesker laver fejl. Hvis vi skal straffes, hver gang vi har lavet en fejl, så vil jeg personligt ikke være i stand til at have et arbejde. Du gør din arbejdsplads mere ineffektiv ved at overbevise dine ansatte om, at de ikke må lave fejl. Derudover forhindrer presset dine medarbejdere i at tage chancer. Du hæmmer dem i at være kreative. Det går i sidste ende udover virksomheden. Du har ingen folk til at tænke innovativt og ingen, der tør stå frem, når der sker fejl. Fejl kan ikke undgås! 

2. Skildpadden og haren

Giv verden en krammer. Vær åben for alle de fantastiske muligheder verden kan tilbyde din virksomhed. Mange virksomheder og arbejdspladser er firkantede og snæversynede. Der skal være plads til nye og kreative ideer. Findes der en uskreven regel, der siger, at man ikke må prøve for mange nye ting? Der kan ske så meget, man ikke er forberedt på. Men som med alt andet i livet, så kommer man ingen vegne, og man opnår ingenting, hvis man ikke forsøger. Der er en risiko ved alt, man foretager sig, og der er også en risiko for, at det går galt, hvis I som virksomhed ikke udvikler jer og dermed flytter jer. I ender med at være skildpadden, der bliver overhalet af jeres konkurrent: haren.

3. Salg vs. kundeservice

Som nævnt både i indledningen og i artiklen ”Hvorfor dine bedste sælgere ikke er dem, du tror, de er (LINK)” har alt for mange virksomheder kun fokus på salg. Salg er selvfølgelig vigtigt for, at en virksomhed kan løbe rundt, men tanken om, at salg er det vigtigste, skal ændres. Kundeservice, der gør det ekstra, der skiller sig ud fra andre virksomheders kan på den lange bane give din virksomhed langt mere værdi. Du skal samle kundeambassadører, der vil anbefale din virksomhed til andre. Det er den bedste og mest værdifulde markedsføring du kan få.

4. Den altid skuffede og utilfredse..

Hvis du følger denne regel, og aldrig bliver tilfreds, så pisker du dig selv og dine ansatte konstant, da intet så er godt nok. Det er ikke den bedste tilgang til tingene. I skal holde en fest eller tage ud at spise, når I har nået et mål. Sigt efter stjernerne, men husk at belønne dig selv og dine hårdt arbejdende ansatte, når I når et delmål. Det resulterer tilmed i langt højere motivation og kampgejst i hele virksomheden.

 5. Arbejdszombien

Du kender måske følelsen: Klokken er 17.00 og din arbejdsdag er på papiret slut. Du har masser at lave, men dit hoved er ved at eksplodere. Ingen rejser sig og går, for man vil jo nødigt være den første, der går på slaget. Du skal som minimum sidde en halv til en hel time ekstra, før du overhovedet kan begynde at overveje at pakke tasken og smutte hjem. Hvorfor er det sådan? Det er klart, at alle dage ikke kan slutte kl. 17.00, men handler det ikke mere om, at man skal være mere effektiv og nå det, der forventes på en almindelig arbejdsdag? Megen forskning viser, at effektiviteten falder drastisk, når man har arbejdet i 8 – 10 timer. Du bruger dobbelt så meget tid på at udføre en opgave end du skal, du er træt og frustreret. Lad dig ikke forvandle til en arbejdszombie. Få mest muligt ud af din arbejdsdag. Bliv længere, hvis der er brug for det, men husk, at du ikke nødvendigvis får lavet noget brugbart ved at sidde på din pind til kl. 23.00.

Det du skal tage med tilbage fra øen er:

1. Det gode humør og din taknemmelighed over, hvor langt din virksomhed er kommet. Hold en lille fest og klap jer selv på skulderen over, hvor langt I er nået.

2. Fantastisk kundeservice. Det er bevist, at fantastisk kundeservice giver flere kundeambassadører og en mere succesfuld virksomhed på den lange bane. Din nye hobby er at samle på kundeambassadører.

3. En mavefornemmelse, der fortæller dig, hvornår det er på tide at gå hjem i stedet for sidde som en zombie uden at få lavet noget brugbart.

4. Hav åbne arme med plads til nye muligheder, der kan få din virksomhed til at vokse, når den skal og tage chancer, når der er brug for nye udfordringer.

5. Vær tålmodig og åben for nye input, så der er plads til fejl. På den måde bliver dine medarbejdere mere effektive, kreative og nytænkende.

Denne artikel er skrevet af Freja Theilgaard.