close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

6 kundeservice oplevelser, der får dine kunder til at sige WOW!

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 15-10-2018

Du har højst sandsynligt oplevet både god og dårlig kundeservice. Hvilke oplevelser husker du bedst? Måske både de fantastiske og de forfærdelige? For mig, ryger alle de middelmådige direkte i glemmebogen, og jeg fortæller kun de fantastiske og forfærdelige videre til mine venner. Alligevel giver alt for mange virksomheder kun middelmådige eller endda dårlige oplevelser, og hvem vil egentlig huskes for at give forfærdelige oplevelser? Det vil jeg i hvert fald ikke. There is no need to worry – her er din redning!

Dagens liste giver seks eksempler, der kan inspirere dig til at ændre din kundeservicefilosofi og få din virksomhed til at skille sig ud fra mængden. Alle eksempler vil selvfølgelig også forbedre din Net Promoter Score (læs mere om NPS her) og give din virksomhed et ry, du kan være stolt af. Here we go!

1. Hent sko og send blomster

Zappos er kendt for at gøre lige det ekstra for kunderne, der gør, at de til enhver tid vil anbefale Zappos til andre. Her er en lille historie fra online verdenen om Zappos fantastiske kundeservice: En kunde bestilte et stort antal sko til sin mor, der havde været igennem et stort vægttab. Desværre blev moren kort tid efter meget syg og døde. Skoene skulle sendes retur indenfor 15 dage, hvilket kunden ikke havde nået pga. hele situationen med moren. Det skriver hun til Zappos, hvorefter de straks sender en mand til at hente skoene. Nogle dage efter modtager kunden en stor buket blomster og et kort – blomsterne var fra Zappos, og de var sendt som et lille plaster på såret over tabet af moren.

.. det skal du tage med fra denne historie:

Der skal ikke meget til for at gøre en kunde glad. Tænk udover forretningen og gør noget ekstra, der får kunden til at sige WOW. Ovenstående historie er overalt på nettet og Zappos har fået en kunde for livet – en ambassadør – der til hver en tid vil anbefale dem til andre!

2. Det behøver ikke at være revolutionerende og nyt

Go basic and old. Hvornår har du sidst modtaget en pakke med en håndskrevet note? Det er et sjælendt syn, og nogle gange skal der ikke mere til at imponere en kunde. Hele kundeoplevelsen bliver straks mere personlig og hyggelig! Hvem ved? Måske poster kunden et billede af noten på Facebook og på kort tid kan I være kendt for fantastisk, personlig og hyggelig service.

3. Giraffen og kaffen

Gør som The Ritz Carlton Hotel, der gør lidt ekstra for kunder, der tjekker ud tidligt om morgenen. De spørger, om de må stille en varm kande kaffe foran deres dør. Det tager 5 min og giver kunden en skøn afslutning på deres ophold.

The Ritz Carlton Hotel ved virkelig, hvad der skal til for at give kunderne en oplevelse, de aldrig vil glemme – men de ved også, hvad der skal gøres for at give børnenes bamser en oplevelse, de aldrig vil glemme!

En dreng glemte sin giraf bamse ved navn Joshi på hotellet. Faderen sagde til drengen, at Joshi nød hotellet og ferien nogle ekstra dage. Han ringede til hotellet for at spørge, om det var muligt at sende et billede med Joshi ved poolen så drengen blev overbevist om, at Joshi var i gode hænder. Det var absolut ikke et problem! Det viser sig senere, at Joshi ikke kun nød poolstolen, men også blev venner med andre tøjdyr, fik massage og kørte i bil på stranden – alt sammen dokumenteret på billeder, sendt til drengen og hans familie.

… det skal du tage med fra denne historie:

Giv kunden en så god oplevelse, at de bare ikke kan lade være med at fortælle historien videre! Lad dine ansatte vide, at det er okay at lave lidt sjov, for på den måde bliver man husket. Arbejdsmiljøet og moralen har stor indflydelse her!

4. Giver du også taxapenge til dine kunder?

Næste historie er også fortalt i Christian Andersens bog Anbefalet (Den kan downloades gratis her). Det er en fantastisk lille kundeservice historie, så den fortjener også en plads på denne liste.

Et par venner har nydt en fantastisk aften på NOMA. De betaler regningen og der bliver bestilt en taxa. Da de kommer ud til taxaen står taxameteret allerede på 150 kr, ikke fordi det er mange penge, i forhold til de penge, de har betalt for en aften på NOMA, men det virker alligevel en smule uretfærdigt. De diskuterer frem og tilbage, indtil tjeneren fra NOMA kommer ud for at høre hvad problemet er. Det varer ikke mange minutter, før tjeneren er tilbage igen med 150 kr til chaufføren, hvorefter han siger til gæsterne, ”Kan I have en rigtig god aften”.

… det skal du tage med fra denne historie:

Take action og tag ansvar for dine kunder! Det er ikke mange ansatte, der overvejer at strække sig så langt for en kunde. Det handler endnu engang, som i eksemplet fra the Ritz Carlton Hotel, om at skabe et arbejdsmiljø, hvor dine ansatte ved, at det er super, hvis de gør lidt ekstra.

5. Gør undtagelser og lav lidt sjov 

Måske har du hørt denne historie før? Den er fortalt mange steder online, for den er både sjov og inspirerende! Peter Shankman, der arbejder som forfatter og kundeservice konsulent, Tweet’ede for sjov til Mortons Steakhouse:

“Hey @Mortons – can you meet me at Newark Airport with a porterhouse when I land in two hours? K, thanks. :)”. Peter Shankman forventede selvfølgelig intet, men til hans store overraskelse, stod der en medarbejder fra Mortons i lufthavnen med hele Peter Shankmans ordre, da han landede. Her skal det nævnes at Mortons Steakhouse og lufthavnen ikke er naboer. Den ansatte hos Mortons kørte 37 km for at stå klar med maden!

6. Flyv dine leveringer lige til døren..

Amazon arbejder på at kunne levere op til 2,8 kg pakker til døren på bare 30 minutter ved hjælp af droner. Der er selvfølgelig en masse praktiske ting og noget lovgivning, der skal på plads først, men vi kan alle blive enige om, at det er en innovativ idé, der skiller Amazon fra mængden.

… det skal du tage med fra denne historie:

Tænk ud af boksen! Vær ikke bange for at tænke kreativt. Vi er godt klar over, at alle virksomheder ikke kan levere med droner, og det behøver bestemt heller ikke være så revolutionerende. Men afprøv i det mindste lidt nye ting og metoder. Skil dig ud fra mængden!

Denne artikel er skrevet af Freja Theilgaard