close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Hvorfor dine bedste sælgere ikke er, dem du tror, de er

Skrevet af J. Christian Andersen

Markedet har ændret sig meget de sidste 10 år. Det er ikke længere kun virksomheder med højt budgetterede reklamer og annoncer, der får succes. Med udviklingen af de sociale medier har ”word of mouth” fået en helt ny betydning og magt. Dine kunder, både de tilfredse og de utilfredse, kan på ingen tid ændre opfattelsen af din virksomhed. Dine bedste sælgere er ikke længere dine ansatte. De gør med sikkerhed også et godt stykke arbejde, men dine tilfredse kunder eller kundeambassadører er i større grad de bedste sælgere, du kan få.

Hvis du endnu ikke er overbevist, så læs videre!

Hvad har ændret sig?

Du er nok allerede klar over at kasse tv’et ikke længere er så populært som det har været. Tiderne har ændret sig, og det har markedet også. Den traditionelle TV-reklame har fået en konkurrent, der har vokset sig meget stor – nemlig de sociale medier.

Før i tiden samledes alle foran TV’et for at se aftenens programmer, kun afbrudt af et par reklameblokke eller en tur i køkkenet. Nu til dags sidder hele familien med en Iphone eller en tablet. Alle kan følge med i, hvad deres venner køber, hvad de laver, og hvilke rejser de har bestilt. Mange opdateringer går viralt, og vi elsker at læse små succeshistorier og kigge på søde katte online. Hvis der er noget, der kan få os op af stolen, er det dårlige kundeservice oplevelser. Det kan om noget føre til voldsom debat online.

En god eller dårlig anbefaling fra en ven eller familie set på f.eks. Facebook, betyder langt mere for os end reklamer på TV. Det er sådan set ikke noget nyt, at anbefalinger fra venner og familie betyder mere, men anbefalinger og klager er i dag mere offentlige og lettilgængelige. Dine kundeambassadører betyder mere end nogensinde meget for din virksomhed. De har fået en ny og meget kraftfuld online-stemme.

Hvad skal der ske med mine sælgere?

Dem skal du beholde, hvis du er glad for dem selvfølgelig! Hvis kundeservice ikke allerede er højt prioriteret på hverdagslisten, er det en god ide, at begynde at tænke en ekstra gang over det nu. Gør det klart for dine medarbejdere, hvor vigtig god kundeservice er. Det skal ikke kun være god kundeservice, men fantastisk kundeservice, der virkelig kan ændre noget for din virksomhed på lang sigt. Her skal det også nævnes, at al kundeservice ikke nødvendigvis behøver være salgsbaseret og handle om hurtige engangskøbere. Det kan i sidste ende dreje sig om en kunde, der har fået en fantastisk service, der ender med at give din virksomhed et godt ry og på langt sigt indsamle flere kunder.

Hvordan får jeg flere kundeambassadører, som alle taler om?

Det er ikke “rocket science”. Du får flere kundeambassadører ved at yde en fantastisk service og løbende måle, hvor loyale dine kunder er. Ved at lave løbende målinger kan du hurtigt og effektivt rette fejl og hjælpe utilfredse kunder. Flere internationale virksomheder som fx LEGO og Apple måler deres kundeservice via Net Promoter Score (Læs mere om NPS her), en skala, der kun består af et enkelt spørgsmål og derfor har en høj svarprocent. 

Det skal du tage med dig fra denne artikel:

  • Virksomheder, der ikke formår at mobilisere deres kunder til kundeambassadører, dør i en verden, hvor anbefalinger og klager florerer online og rammer et stort publikum på kort tid. 
  • Gentænk din kundeservice-filosofi. Det hele behøver ikke handle om salg! Fantastisk kundeservice kan give din virksomhed mere værdi på den lange bane.
  • Lad dig inspirere af store internationale virksomheder som LEGO og Apple. De har begge et fantastisk kundesyn og seje ledere, der formår at skabe et arbejdsmiljø, hvor der er plads til at bryde reglerne, give fantastisk kundeservice og drive god forretning samtidig.
  • Både Apple og LEGO har haft succes med at lave løbende målinger via et enkelt spørgsmål; Net Promoter Score. Det er en simpel og enkel metode og af den grund giver spørgsmålet også en stor svarprocent.

Denne artikel er skrevet af Freja Theilgaard