close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Markedsanalyse, der giver resultater uden bias

Skrevet af J. Christian Andersen

I stedet for en markedsanalyse af en eksisterende kundegruppe kan man foretage undersøgelser af en befolkningsgruppe, som passer til målmarkedets profil, da det giver resultater med mindre risiko for bias.

Det kan være en udfordring at finde den rette fokusgruppe til en markedsanalyse. Hvis man bruger en eksisterende kundedatabase, er der risiko for bias. Man må hellere bruge en gruppe, der er udvalgt tilfældigt blandt kunder på målmarkedet, baseret på beskæftigelse, indkomst, alder etc. Hvis disse personer, som endnu ikke er kunder i virksomheden, men som passer til beskrivelsen af målgruppen, deltager i en kundetilfredshedsundersøgelse, vil der være størst chance for resultater uden bias.

Men kundetilfredshedsundersøgelse vil kræve en fokusgruppe. Der findes websites, som tilbyder markedsundersøgelser online, og som tilbyder troværdige fokusgrupper, der består af instruerede respondenter. Når en undersøgelse er udformet, sendes den til sådan en fokusgruppe, som leverer svar, uden at den virksomhed, der foretager undersøgelsen, er nødt til selv at sørge for den nødvendige web-traffik til sit eget website for at få sin undersøgelse besvaret.

Når man vil gennemføre en markedsundersøgelse, er der også den mulighed at kontakte organisationer, som ikke er konkurrenter, men deler det samme målmarked som den virksomhed, der vil have en undersøgelse gennemført.

Hvis for eksempel den virksomhed, som vil gennemføre en undersøgelse, har en butik, der sælger helsekost, kan man sætte sig i kontakt med en helseklub i området og spørge, om man kan få tilladelse til at gennemføre en undersøgelse med klubbens medlemmer. Til gengæld kan man tilbyde medlemmerne et produkt, der reklamerer for begge virksomheder, for eksempel en attraktiv kupon til indkøb af nogle af sin egen virksomheds produkter, som kun er tilgængelige for den klubs medlemmer.

Den virksomhed, som vil gennemføre en undersøgelse, kan bruge en hvilken som helst metode, men man må sikre sig, at den udvalgte fokusgruppe kan levere svar på alle  spørgsmål. De forskellige spørgsmål, der kan besvares ved sådan en målmarkedsresearch, kan være:

-Hvor stor indflydelse har virksomhedens nye serviceydelse eller vare på folk?

-Hvor skal prisen ligge?

-Hvordan skal grafikken og logoet se ud for at formidle virksomhedens budskab?

-Hvordan skal folk finde virksomhedens tilbud online?

-Hvilke positive eller negative grunde skal virksomheden formulere for at få folk til at købe den nye vare eller serviceydelse?

Når disse spørgsmål er besvaret, ved virksomheden, hvad der skal fokuseres på, når markedsførings- eller annonceringstiltag skal gennemføres.