close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Markedsanalyse er basis for udvikling af en sund markedsføringsstrategi

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 23-05-2011

Det er vigtigt at gennemføre en velplanlagt markedsundersøgelse, når man vil starte en virksomhed. Det hjælper til at identificere kundernes behov og krav.

Markedsanalyse er det første og vigtigste skridt i markedsføring af en virksomhed. Det hjælper til at identificere målkunden og konkurrenterne.

Det hjælper også til at finde ud af, hvilken type produkt der er brug for at fremstille til kunderne og finde ud af, hvordan en virksomheds produkter kan blive en succes igen.

Den mest almindelige brug af markedsundersøgelser er diagnostisk analyse, der handler om at forstå markedet og virksomhedens nuværende præstation, og mulighedsanalyse, der handler om at definere uopdagede vækstmuligheder. Vha. disse analysemetoder kan der dannes en velplanlagt strategi, når man vil påbegynde succesfulde virksomhedsoperationer.

En viden om målmarkedet kan hjælpe med til at skabe mere resultatorienterede annoncer og er en hjælp til at finde på markedsføringsideer, mens viden om konkurrenterne giver muligheden for at undersøge markedsføringsstrategier, produkter og serviceydelser.

Markedsanalyse er vigtigt for alle de følgende skridt.

For at udvikle en sund markedsføringsstrategi vha. markedsanalyse kan man anvende en liste over forskellige metoder til dataindsamling. Man må så finde ud af, hvilke data man har brug for, og hvordan man skal få fat i dem. Dette medvirker til, at man tager de rette beslutninger omkring markedsføringsstrategien.

For at planlægge en effektiv markedsføringsstrategi har en virksomhed ofte brug for viden om konkurrenterne, markedsdemografi, brug af produkter, livsmønstre, adfærdsmønstre og befolkningssammensætning. En af de bedste måder at opnå god information fra målgruppen er face to face-interviews med nogle af kunderne.

Når oplysningerne er indsamlet, undersøgt og rundsendt, kan markedsføringsteamet dele deres synspunkter og udvikle en sund markedsføringsstrategi. Uden disse oplysninger ville der være mange eksempler på ”trial and error” med salgsfremstød for produkter og markedsføringsstrategier.

Det er kun muligt at udforme en markedsføringsstrategi, når man kender kunderne. Derfor er det vigtigt at indsamle de rette data fra kunderne, så virksomheden kan blomstre. Uden markedsundersøgelser er der stor risiko for fejl og mangler, når en markedsføringsstrategi for produkterne skulle udformes.