close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Markedsanalyse kan fastslå værdien af et brand

Skrevet af J. Christian Andersen

Markedsanalyse kan fastslå værdien af et brand

Markedsanalysevirksomheder gennemfører deres undersøgelser vha. forskellige metoder og opmuntrer deres kunder til at deltage for at få ordentlig respons på alle undersøgelsens trin. Markedsanalyse udføres af markedsanalysevirksomheder vha. en trinvis fremgangsmåde.

Virksomheder kan arbejde med brand building ved at starte en branding workshop. Markedsanalysevirksomheder forsøger altid at involvere deres kunder i alle faser af deres research. De værdsætter deres klienters udtalelser og foretrækker at høre dem, før de tager vigtige forretningsbeslutninger. Markedsanalysevirksomheder hjælper virksomheder med at gøre deres kunder bevidste om det nye brand. Dette sker vha. branding workshops. Branding workshops er det bedste medie til strategisk planlægning. På branding workshops giver markedsanalysevirksomheder en demonstration af produktet for at forklare kunderne, hvordan man bruger produktet.

At gøre opmærksom på mærket er det første skridt, når en markedsanalysevirksomhed opretter en branding workshop. Efter det første skridt er alle trin i processen interaktive, idet forbrugerne inddrages, og der lægges op til deres aktive deltagelse. Virksomheder, der arbejder med fx at få kunder til at associere til deres mærker, finde et produktnavn og opbygge brand identitet i forhold til kundegruppen, opnår førstehåndserfaring med, hvad kunderne føler for produktet, og hvordan de reagerer i forhold til produktet.

Virksomheden må finde frem til følgende for at kunne indføre et nyt mærke på markedet: – Mærkenavn – Hvilken kategori tilhører produktet? – Nøglemålgruppe – Beskrivelse af, hvordan produktet skal positioneres på markedet – Beskrivelse af produktkategori – Vigtigste fællesorganisatoriske værdier – Følelsesmæssige impulser, produktet kan sælges på – Nøglefaktorer, der får folk til at købe produktet. Konkrete produktfordele og følelsesmæssig kundeappel.

Det ses ofte, at markedsanalysevirksomheder anbefaler online forskningsmetoder til deres kunder, så de kan gennemføre markedsundersøgelser til lav pris. Vha. forskellige hjemmesider er markedsanalysevirksomhederne i stand til at udføre markedsundersøgelser online. Det er en omkostningseffektiv metode, hvor data kan nemt håndteres og opbevares. Det bliver meget nemmere at programmere, redigere og administrere.

Ud over brug af internettet kan der foretages telefoninterviews, oprettes fokusgrupper, gennemføres interviews, gruppediskussioner, optages interviews, og der er mange andre måder at udføre markedsundersøgelser. Men før markedsundersøgelser gennemføres, bør markedsanalysevirksomheden afholde gruppediskussioner med fokusgrupper, så man kan opnå viden om de mest centrale spørgsmål og få en ide om, hvordan kunderne opfatter mærket. Det er en opgave for en markedsanalysevirksomhed at finde frem til mærkevareidentitet, hvordan kunderne skal informeres om mærket og positionering i lanceringen af et nyt mærke. Alle de indsamlede data samles i en markedsanalyserapport. Disse rapporter omfatter anbefalinger, tabeller og tal, så resultaterne let kan uddrages og fortolkes.