close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Markedsanalyser. For alle.

Skrevet af J. Christian Andersen

Engang var markedsanalyser for nogle få udvalgte store virksomheder der havde resourcerne til at gå til velkende bureauer. De havde set fordelene ved at komme i dialog med en målgruppe de normalt ikke kunne nå. Andre virksomheder måtte se misundelig til, at eksekvere en markedsanalyse var både for omkostningstung og for tidskrævende, resulterende I at en stor del af danske virksomheder aldrig eller meget sjændent har udført en markedsanalyse. Det på trods at det er gængs lærestof på diverse handrlsshøjskoler, købmandsskoler, handelsskoler osv, der netop undervise dem I værdien I markedsnalyser ofte hvordan man udførte dem, men blev bremset ude i virkelighederne hvor virkeligheden viste sig at være en anden.

En ny virkelighed for markedsanalyser

Takke være teknologien kan virksomhederne nu med et par museklik komme i direkte dialog med mere end 130.000 danskere og over 3 millioner i over 40 lande. Virksomhederne skal ikke længere igennem et fordyrende led og kan nu hente værdifulde svar både omkostningseffektiv og ekstrem hurtig, takket være internettet. Hvornår før har det været muligt at udføre f.eks. 200 interviews i høj kvalitet i et land langt væk, direkte fra computeren.
Eller hvornår hard et været muligt for en lille virksomhed, f.eks. en lille internet forretning med en webshop at foretage en markedsanalyse af deres målgruppe uden at skulle betale et overdrevent højt beløb til et større bureau for at gennemføre det.
Rollen som Gate keeper blandt analysebureauerne, der udelukkende lod større virksomheder med store budgeter med ind i folden er fortid. Nu kan enhver, lille såvel som stor virksomhed foretage deres egne markedsanalyser selv.

Det er det som vi mener, når vi taler om markedsanalyser for alle.

Hvilken halvdel af dit marketing budget er spildt?

Der er en velkendt historie blandt marketing og reklamefolk om den tidligere  chairman John Wanamaker hos Proctor & Gamble. Firmaet har historisk set været verdens største indløber af reklamer, der er brugt milliarder på markedsføring, reklamer osv. På en konference nogle år tilbage sagde han de velkendte ord…
Vi spilder halvdelen af de penge vi bruger på markedsføring, jeg ved bare ikke hvilken halvdel det er.

Virksomhederne bruger i dag milliarder af kroner på at markedsføre deres produkter og du er sikkert en af dem som er en del af det spil. Du ved også at der er begrænsede resourcer, marketingsbudgettet skal overholdes, vi lever under en finanskrise med faldende efterspørgsel og konkurrencen har aldrig været større. Hvordan optimere du dine marketingkroner? Har du brugt den mest optimal. Du kan måske nikke genkendende til at for langt de fleste marketing folk ved man ikke om pengene er brugt godt nok.

Hvilken halvdel?

I stedet for at agere i blinde, så gå i dialog med din målgruppe. Lyt til dem inden du spendere nye penge på at komme i kontakt med dem. Afhængig af din branche kunne det måske være interessant at få svar på følgende spørgsmål:

– Hvem er min målgruppe? Overser jeg nogle? Hvordan kan jeg bedst målrette min markedsføring?

– Hvordan vil min målgruppe tage imod en ny kampagne – INDEN jeg sender den ud?

– Efter kampagnen er eksekveret, har kampagnen givet os en større kendskab blandt vores målgruppe?

Det kan være nogle helt andre spørgsmål du har brug for, men en markedsundersøgelse kan uden tvivl være med til hjælpe dig med at sikre at dine valg bliver de rigtige næste gang du skal bruge virksomhedens penge på markedsføring.