close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Markedsundersøgelser – et perfekt værktøj mod halsbrækkende konkurrence

Skrevet af J. Christian Andersen

Markedsundersøgelser – et perfekt værktøj mod halsbrækkende konkurrence

Markedsundersøgelser er et vigtigt markedsføringsværktøj, som giver et billede af de skiftende markedsbetingelser og forbrugernes adfærd, hvilket hjælper en virksomhed til god trivsel på et konkurrencepræget marked. Konkurrencen skærpes, og markedsundersøgelser er den bedste strategi til at få et klart billede af markedet.

Generelt hjælper markedsundersøgelser leverandører af varer og tjenesteydelser med at finde frem til oplysninger om deres kunders behov. Der er tale om systematisk indsamling, registrering og analyse af oplysninger om markedsføring af varer og tjenesteydelser fra producent til forbruger. Det indebærer også en systematisk opbygning af en model, undersøgelses- og problemanalyse, som sikrer et bedre grundlag for at tage beslutninger og et bedre grundlag for kontrolleret markedsføring af varer og tjenesteydelser.

Når man starter virksomhed eller lancerer et nyt produkt, spiller markedsundersøgelser en meget stor rolle. Det er absolut nødvendigt for en virksomhed at vide, hvilken slags produkter der ville give maksimalt udbytte, hvis de blev indført på markedet. Markedsundersøgelser hjælper også en virksomhed med at holde øje med sine eksisterende produkters markedsværdi. Det giver virksomheden mulighed for at kende forbrugernes reaktion på produktet, og om produktet eller dets emballage har brug for at blive ændret. På denne måde kan virksomheden vurdere sine eksisterende produkters succes, hvilket hjælper virksomheden med at formulere realistiske markedsføringsbeslutninger.

Markedsundersøgelser tjener også det formål at finde ud af, hvilken slags konkurrence der behersker markedet. Hvis fx en virksomhed ønsker at fremstille et nyt kontor-produkt med et enestående koncept. Virksomheden bør se på OfficeMax, Staples og Office Depot-websteder for at finde ud af, hvad der er på tilbud, da det er muligt, at et lignende produkt, der kan løse samme problem, allerede er indført på markedet af en konkurrent. Betyder det så, at man skal opgive at lancere sit produkt? Nej, ikke nødvendigvis. Det betyder blot, at selskabet nu har et vist begreb om konkurrenceforholdene og produktets markedsværdi. Virksomheden er nødt til at kende sandheden om sit koncept, før den bruger værdifuld tid og penge på at indføre en ny vare eller tjenesteydelse på markedet. En virksomhed kan ikke få succes uden at have de korrekte data og oplysninger om sit produkt, sine kunder og markedet generelt. Markedsundersøgelse er et væsentligt styringsredskab for bæredygtige forretningsplaner, så en virksomhed kan overleve halsbrækkende konkurrence.