close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Redegør for et målmarked i forretningsplanen

Skrevet af J. Christian Andersen

At definere et målmarked er en afgørende del af en virksomhedsplan. For at definere et målmarked i forretningsplanen, skal der udføres markedsanalyse for at finde frem til potentielle kunder til produktet. Markedsanalyse kan omfatte mange mennesker, hvis der er tale om en online-virksomhed, eller blot nogle få tusinde, hvis der er tale om en detailbutik i en lille by.

Ligesom et barns leg eller legetøj, som varierer med alderen, har næsten ethvert produkt eller serviceydelse en demografisk målgruppe, som med størst sandsynlighed vil bruge penge på at købe produktet eller serviceydelsen af virksomheden. Hovedformålet med markedsanalyseprocessen er at finde de demografiske målgrupper og finde et publikum. Hvis man henvender sig til forbrugermarkedet, skal man begrænse gruppen af potentielle kunder til en bestemt målgruppe. Ved at gøre det vil virksomheden appellere til investorerne, og det vil være meget enklere at sammensætte salgstrategier og markedsføringsplaner.

Det er let at finde en demografisk målgruppe, hvis det gøres rigtigt. Markedsanalysemedarbejderne skal altid stille følgende spørgsmål:

Aldersspredning: Hvor gamle er de kunder, der ønsker et bestemt produkt eller serviceydelse?

Hvilket køn vil være mest interesseret i produktet eller serviceydelsen?

Potentielle kunders indkomstniveau?

Potentielle kunders ægteskabelige status og familieforhold?

Hvilket behov dækker produktet eller serviceydelsen, er der brug for det som luksusgenstand eller til et andet formål?

Når disse spørgsmål er besvaret, kan markedsanalysemedarbejderne finde ud af, hvordan de skal koncentrere deres annoncering og salgsfremstød vha. effektiv markedsanalyse. Hvis for eksempel kunderne bruger meget tid på nettet, er det bedste redskab et website eller et e-nyhedsbrev. Hvis kunderne bruger meget tid på at høre radio, kan man nå frem til dem vha. annoncering i lokalradioen.

Fremskrivninger skal baseres på markedsanalyse og de detaljerede oplysninger, der fremkommer. Fremskrivninger skal baseres på indkøbsvaner, hvor meget kunderne køber ad gangen osv. Jo mere man ved om målmarkedet, jo større tillid har man til fremskrivningerne.