Undgå markedsanalyse fejltagelser som mindre virksomhed.
close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Små virksomheders fejltagelser i forbindelse med markedsanalyse

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 16-12-2010

Små virksomheders fejltagelser i forbindelse med markedsanalyse

Markedsanalyse er et meget væsentligt element, hvis en lille virksomhed skal have succes.

Markedsanalyse er meget vigtigt for små virksomheder, både når der skal udvikles nye produktlinjer, og når virksomheden skal etableres.

Den væsentligste årsag til, at små virksomheder mislykkes, er, at man er ude af stand til på et tidligt tidspunkt at afgøre, om markedet har behov for virksomhedens ydelse.

Mange iværksættere støtter sig udelukkende til deres egne ideer og starter deres egen virksomhed uden at gennemføre nogen form for markedsanalyse. 

Den lille virksomheds fordel af at gennemføre markedsanalyse handler om at opdage skjulte muligheder, spare penge til uhensigtsmæssige investeringer, opbygge kundeloyalitet og udbygge samarbejdet med eksisterende kunder. 

Før man går i gang med at udføre markedsanalyse med bedre kundeforståelse for øje, er det vigtigt at være opmærksom på små virksomheders almindelige fejltagelser. 

Man må undgå disse fejl, når man ønsker at gennemføre en frugtbar markedsanalyse.

Små virksomheder tror, det er dyrt

Bob Kaden, markedsanalysemedarbejder og forfatter af "Guerrilla Marketing Research", kender en hel del til den udfordring, små virksomhedsejere støder på i forbindelse med udgifter til at gennemføre markedsanalyse. Små virksomheder tror, at fokusgrupper og undersøgelser er for dyrt. Men udgifter til markedsanalyse kan variere fra et par dollars til $ 25.000 årligt.  

Løsning: Sats kun på sekundær markedsanalyse

Markedsanalyse findes i to varianter, nemlig baseret på primære og sekundære data. Primære forskningsområder kan simpelthen beskrives som førstehåndsviden, som indhentes direkte fra markedet og generelt anvender metoder som undersøgelser og fokusgrupper. 

Men man må nøjes med ufuldstændige oplysninger, når man er afhængig af sekundær markedsanalyse, og de fremkomne oplysninger kan være forældede. Der kan være en mulighed for, at andre for virksomheden relevante faktorer overses. 

Brug webservice

Når man bruger almindelige søgemaskiner til at indsamle oplysninger, får man de data, som alle kan finde, og de kan være unøjagtige. 

Hvis man har brug for mere omfattende informationssøgning, men samtidig skal holde sig inden for et budget, skal man bruge ressourcer på det lokale bibliotek, universitet eller små business-centre.

Stol ikke på fokusgrupper fra egen vennekreds

En almindelig fejl, nye iværksættere gør, er, at de beder folk, som de kender for godt, om feedback på deres produkt og service. 

Små virksomhedsejere beder typisk kun familie og venner om hjælp til markedsanalyse, men familie og venner er ikke de bedste fokusgrupper.

For at få de mest præcise oplysninger må man spørge virksomhedens rigtige kunder til deres behov, forventninger og krav.