close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Sociale medier er et effektivt redskab til markedsanalyse

Skrevet af J. Christian Andersen

Sociale medier vinder popularitet som markedsanalyseredsskab, da de giver virksomheden mulighed for at anvende kosteffektive og effektive metoder.

Sociale medier giver mulighed for social interaktion ved hjælp af lettilgængelige og skalerbare udgivelsesmetoder.

Webbaserede metoder anvendes af sociale medier til at udsende mediemonologer og forvandle dem til dialoger på sociale medier.

I løbet af de sidste par år har sociale medier vundet popularitet til markedsanalyseformål. Sociale medier har mange fordele frem for andre dataindsamlingsmetoder og markedsanalysemetoder.

Der er mange måder at bruge sociale medier til at indhente information, som fx at interagere med folk, som er i målgruppen, og opsøge information i forumdiskussioner, kundefeedback etc.

I modsætning til at søge efter eksisterende diskussioner og holdninger kan markedsanalysevirksomheder også direkte stille specifikke spørgsmål til folk. Der er adskillige fællesskaber, hvor man let kan blive medlem for at få kontakt med andre. Sommetider får man adgang til et veludviklet fællesskab, andre gange må man selv skabe et fællesskab. Man kan søge efter et fællesskab i målgruppen, men nogle fællesskaber er åbne for alle.

Markedsanalyse ved hjælp af sociale medier kan hjælpe til at finde viden om kundernes adfærd og behov. Dette er muligt ved hjælp af direkte interaktion med kunder på sociale netværk. For at opnå det tjekkes kundernes feedback regelmæssigt af et markedsanalyseteam.

Markedsanalyse ved hjælp af sociale medier bidrager også til at forstå fortidens, nutidens og fremtidens markedsføringsvilkår, også når det drejer sig om branding-initiativer. På denne måde kan markedsanalysevirksomheder finde frem til, hvor effektiv hver enkelt annonce, kampagne, e-mail, brev, produkt, point of sale-vare, tagline eller andre markedsføringsinitiativer er.

Men metoden med at anvende sociale medier skal bruges med forsigtighed af markedsanalysevirksomheden. De skal også passe på ikke at blive for kommercielle eller reklamerende i dialogen med offentligheden. Folk har en tendens til ikke at ville svare, hvis de betragter spørgeren som spammer. Derfor må spørgsmålene formuleres med omhu af markedsanalysevirksomheden.

Sociale medier som markedsanalyseredskab accepteres bredt af mange markedsanalysevirksomheder, da det giver dem mulighed for at udføre deres egen research. Desuden er markedsanalyse ved hjælp af sociale medier en meget mere kosteffektiv metode end at stable en tidsforbrugende fokusgruppe på benene.