Markedsanalyser er VIGTIGE forbindelse med Mærkevarer.
close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Vigtigheden af markedsanalyse i forbindelse med mærkevarer

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 23-05-2011

Markedsanalyse er meget vigtig i forbindelse med mærkevarer, da det bidrager til at bevare mærkets status blandt forbrugerne og i konkurrencen mod rivaliserende mærker.

Markedsanalyse i forbindelse med mærkevarer er en vigtig faktor i effektiv branding, uanset om det handler om image development, strategipositionering eller om at måle på kundernes loyalitet over for mærket.

Når man udfører markedsundersøgelser på et business-to-business-marked eller på et business to business-marked, bruger man de strategier til branding blandt kunderne, som kaldes ”corporate image”-markedsundersøgelser. 

Vha. disse undersøgelser kan virksomheder udvikle et stærkt brand eller mærkevarebevidsthed om deres organisation eller produkt på et udvalgt forbrugermarked, så deres produkt eller serviceydelse får en fordel frem for konkurrenterne i målmarkedet.

Det er vigtigt, at virksomheden har en ubestridt mærkeposition og et stærkt brand image. Ikke des mindre er et stærkt brand normalt robust, fordi der er enighed om brandets fundamentale styrker og ensartede høje kvalitet, ikke fordi det præsenteres omhyggeligt på markedet.

Succesfuld markedsanalyse i forbindelse med mærkevarer er drivkraften i virksomhedens vision af sit brand og styrker dets position, samtidig med at det giver virksomheden tiltro til brandets fremtidige position. Markedsanalyse i forbindelse med mærkevarer giver den indsigt, en virksomhed har brug for, når der skal tages beslutninger om et brand på basis af data.

For at udføre en effektiv markedsanalyse i forbindelse med et brand må man gennemføre en meningsmåling, da det hjælper virksomheden til at håndtere rivaliserende produkter, som også har en mærkevareposition, og derved ophøje sit eget produkt til det bedste brand. 

Desuden gør markedsundersøgelser det lettere at udforme en vinderstrategi. 

Måske er produktet det eneste af sin slags. Det indebærer ikke nødvendigvis, at man må have en strategi for, hvordan man opnår mærkevarestatus. Normalt er det lettere at opnå status som bedste mærkevare for et produkt, der er nummer to af sin slags, end det er for det første produkt af sin slags. 

Alt efter virksomhedens ønsker besluttes produktets specifikationer, og hvordan det skal adskille sig fra rivaliserende brands. For at gennemføre effektive markedsundersøgelser i forbindelse med et brand skal markedsanalysemedarbejderne vide, hvad der definerer et brands værdier, forstå, hvorfor kunderne vælger produktet, evaluere kundernes bevidsthed om brandet, matche deres associationer med brandet, undersøge deres engagement og vurdere deres loyalitet.