close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

eNPS

Skrevet af J. Christian Andersen

enps

Employee NPS (eNPS). Hvordan burger du NPS over for dine medarbejdere?

På vores konference i november havde vi besøg af Stig Jørgensen, som fortalte om, hvad det indebærer at arbejde med medarbejderloyalitet. I samarbejde med Copenhagen Business School havde han fundet frem til flg.:

  •    2% øget medarbejderloyalitet =
  •    2,5% øget kundeloyalitet =
  •    6,5% øget indtjening

Jeg tør ikke love dig, at lige de tal gælder for din individuelle virksomhed, for tallene varierer sandsynligvis en smule fra virksomhed til virksomhed. Men én ting er sikkert: Hvis du fokuserer på medarbejderloyaliteten og øger den, så vil du også over tid øge din indtjening. Det er sund fornuft.

eNPS er i princippet det samme som NPS over for kunderne. Det er fantastisk, at vi i dag er kommet frem til en metodik, der både virker for kunderne og medarbejderne. Alle medarbejdere får en email, hvori der står, at du gerne vil skabe den bedste arbejdsplads for de ansatte. Længere nede står der også, at besvarelsen er 100% anonym. Det er i øvrigt noget, Relationwise garanterer rent teknisk. Når medarbejderne klikker på linket, kommer dette spørgsmål op:

I hvor høj en grad vil du anbefale virksomheden som arbejdsplads til andre?

Det er lige så simpelt som med kunderne, så det vil sige, at medarbejderne også elsker det, og der kommer også mange gode kommentarer. Det betyder, at man via menuen på sit dashboard kan få vist både sin NPS, altså fra kunderne, men også skifte og herved få vist sin eNPS fra medarbejderne. Vi har samlet NPS og eNPS i et og samme dashboard for at gøre det så simpelt og tilgængeligt som muligt.

Med frekvensen forholder det sig lidt anderledes end med kunderne. Med kunderne er det typisk et touchpoint, f.eks. hver gang, at vi har leveret noget til kunden. For medarbejderne anbefaler vi, at gøre det 4 gange om året, hvis man ikke har gjort det før, eller måske blot har gjort det én gang årligt.

Der er en tendens til at flere og flere virksomheder vil spørge deres medarbejdere endnu oftere. Det er trods alt kun et enkelt spørgsmål og en kommentarboks – en såkaldt pulsmåling. Jeg kender til virksomheder, der er nede og spørge deres medarbejdere hver 2. uge. Det lyder måske som science fiction for mange virksomheder, men rationalet er sådan, at hvis der er nogle medarbejdere, der er utilfredse, hvorfor skal der så gå flere måneder, før vi faktisk spørger dem hvor tilfredse, de er?

Hvis I ikke er villige til at spørge hver anden uge, så vil jeg helt bestemt anbefale at spørge hver tredje måned. Du kan altid efterfølgende justere, ud fra hvad du synes, der passer bedst til virksomheden.