Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP


Vidste du, at visse dating tips også kan bruges på arbejdspladsen? Vi mener naturligvis ikke, at du skal begynde at date dine kolleger og kunder! Nej, det vi mener er, at nogle råd fra kærlighedslivet er ligeså relevante, når det kommer til din karriere. Hvad enten vi taler om den første date eller at skabe god stemning på arbejdspladsen, handler det i bund og grund om det samme; nemlig relationer.

Hvordan ligner dine arbejdsrelationer dine relationer i dit kærlighedsliv? Læs her hvordan:

 

1. Vis oprigtig interesse

Forestil dig dette scenarie: Du er på restaurant med din date, og alt går som smurt. Der er stearinlys på bordet, vinen er perfekt og samtalen er godt i gang. Pludselig begynder din date at kigge sig omkring. Et par minutter efter står det klart, at din date er mere interesseret i de andre i rummet end i dig. Hvordan føles det?

Det samme gælder for kunder og kolleger. De ønsker også at føle sig værdsat og betragtet som noget særligt. Den eneste måde at få dem til at føle dette på er ved at vise oprigtig interesse.

Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men husk på det tidligere datescenarie. Hvad skulle personen have gjort for at få dig til at føle, at han eller hun lyttede til dig? Vedkommende burde stille relevante spørgsmål, og må ikke komme med ligegyldige svar. Vedkommende burde anerkende dine problemer og hylde dine bedrifter. Vedkommende skal koncentrere sig mere om, hvad du siger end, hvad de selv har at sige. Det er præcis sådan, du også bør gøre i forhold til dine kolleger og kunder.

 

2. Fokuser på det positive

Vi skal være de første til at indrømme, at lange forhold er svære. De kræver hårdt arbejde. Men forholdet opstod, fordi der på et tidspunkt var en gnist, da I mødtes. Dette var den første magiske periode, hvor den anden person ikke kunne gøre noget forkert, fordi du var så opslugt af vedkommende.

Tænk på, hvordan det føltes at mærke denne specielle kemi for første gang. Prøv engang at tænke tilbage på din første arbejdsdag. Måske var du spændt? Sandsynligvis startede du ud med en god portion entusiasme. Og ligesom det forholder sig, når man dater, så findes der næppe noget mere tiltrækkende ved en person, end hvis han eller hun formår at fokusere på det positive frem for at hænge sig i negative ting.

Det er nemt at påpege hinandens fejl og knapt så ligetil at glæde sig over de gode sider. Uanfægtet om situationen er en date, eller om du står over for dine kolleger, er det vigtigt at værdsætte de sider af firmaet, af jobbet og ikke mindst dine kolleger, som du godt kan lide.

 

3. Vær ikke bange for at indrømme dine fejl

Lad os hoppe tilbage til vores lille datescenarie. Forestil dig, at din date vælter et glas vin på dugen. Da du begynder at tørre det op, siger du: ”Pyt, det gør ikke noget”. Din date svarer: ”Hvad gør ikke noget?”, og du bliver forvirret og siger: ”At du spildte vin, det gør ikke noget”, hvorefter din date siger: ”Jeg har ikke spildt vin”.

Kan du se, hvor absurd det ville være at lade som om, man var perfekt og dermed ikke havde spildt vinen? Vi er kun mennesker, og ingen er fejlfri. Man bør aldrig skamme sig over at indrømme sine fejl, men se det som en mulighed for at vise, hvor meget man værdsætter sit job.

Med mindre det, du har gjort, er utilgiveligt, er der ret store chancer for, at dine kolleger bærer over med dig. Indrøm dine fejl. Du vil få det bedre med dig selv, og de vil sætte pris på din ærlighed.

 

4. Klar tale

Misforståelser er den primære årsag til skænderier i mange forhold. Der er stor forskel på, hvad jeg ønsker at sige, hvordan jeg siger det, hvad du ønsker at høre, og hvad du tror, at jeg mener.

Betyder det, at det er umuligt at udtrykke præcis det, vi mener? Nej, ikke hvis vi gør vores bedste for at kommunikere tydeligt. Nogle mennesker er bedre til det end andre, men den gode nyhed er, at alle, med lidt øvelse, kan lære det.

Tænk på, hvor meget man gør sig umage, når man skriver de første emails eller sms’er til en, man holder af. Tilføjer man en smiley eller ej? Starter man med at skrive ”Hej” eller ”Hejsa”? Man tænker over hvert enkelt ord, fordi man vil være sikker på, at personen tydeligt forstår, hvad man siger. Hvorfor ikke gøre det samme hver dag over for dine kolleger og kunder?

 

5. Vær dedikeret

Det virker måske godt at være lidt tilbagelænet i starten. Den første date gik godt, og nu vil vedkommende gerne ses igen for måske at se en film sammen eller gå en tur. Men du spiller spillet og tager ikke telefonen med det samme. Du holder vedkommende hen. Denne fremgangsmåde virker måske første og anden gang; men fortsætter du i dette spor, vil dine dates tænke, at du er ligeglad, og at man ikke kan regne med dig.

Ligesom med kærligheden kræver dit job også arbejde. Mød op til diverse firmaarrangementer. Lav kaffe til dine kolleger eller tilbyd at tage ekstra arbejde for at hjælpe dem. Gør noget ekstra for en kunde eller en kollega. De vil ikke kun være taknemmelige, men vil også huske dig for det. Hvis de husker dig for de gode ting, garanterer vi, at det vil give pote for dig karrieremæssigt.

 

Konklusion

Der er to ting, man kan gøre, når man er på date eller på arbejde. Du kan håbe på det går, og at din naturlige charme vil bære dig hele vejen (hvilket den da også gør for nogle mennesker). Du kan også være smart og give dig selv de bedste odds.

Hvis du husker på de råd, vi her har givet dig, kan du være sikker på, at dine kunder og kolleger vil værdsætte det. Når alt kommer til alt, så tror vi på, at jo gladere folk omkring os er, desto mere tilfredsstillende bliver vores arbejds- og kærlighedsliv.

 

PS. vil du lære mere om hvordan du kan få en bedre relation til dine kunder og medarbejdere? 

Få vores seneste DMAV rapport GRATIS her, og lær hvordan IRMA blev Danmarks Mest Anbefalede Virksomhed 2018.

Hvis du er ny i NPS universet, så læs vores bog “Anbefalet”, den giver en god introduktion til konceptet.

Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP