Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP


Hvad er det mest værdifulde aktiv i din virksomhed? Er det dit produkt eller din serviceydelse? Dine kvalifikationer som leder? Det økonomiske overskud på bundlinjen?

Nej. Virksomhedens mest værdifulde aktiv er i virkeligheden de relationer, du opbygger og vedligeholder. Relationerne til dine kunder, medarbejdere eller leverandører er nutidens mest værdifulde valuta: Den sociale kapital, som er grundlaget for din virksomhed.

Dine relationer til andre mennesker påvirker utallige aspekter af dit liv, lige fra hvordan du har det, til de beslutninger, du træffer. Relationerne kan også hjælpe dig igennem svære tider og skabe din fremtidige succes.

Hvis du vil lykkes med dit liv og din virksomhed, skal du investere tid og energi i at skabe meningsfulde og varige relationer.

Men hvordan investerer man i sine relationer?

Lad os se på 8 måder, hvorpå du kan investere i stærke og varige relationer fra i dag.

1. Vær mere personlig

En af de bedste måder at forbedre en relation på er at gøre tingene mere personlige. Find tid til at møde den anden person under fire øjne, så du kan tale mere personligt med ham eller hende. Vær parat til at dele erfaringer, historier, idéer og synspunkter, bare for at lære mere om hinanden. Dette vil hjælpe dig til at udvikle en stærkere relation, lære personen bedre at kende og skabe bedre fremtidige interaktioner.

2. Del din sårbarhed

Vi er alle mennesker, og vi står alle over for udfordringer. Vi er kun ægte, når vi tør vise sårbarhed. Vær derfor ikke bange for at afsløre din sårbarhed over for enkelte nære relationer. De har sikkert følt det samme, og den fælles oplevelse vil bidrage til at styrke jeres forhold.

3. Find fælles grund

Vi søger alle mennesker, vi kan lide, og som vi deler mål og værdier med. Måske harmonerer vores personligheder eller arbejdsmetoder ikke, men der vil altid være fælles mål eller værdier, der forener os. Find disse fælles mål og værdier, og brug dem som grundlag for relationen og de fremtidige interaktioner og beslutninger.

4. Kommuniker åbent og effektivt

Kommunikation er naturligvis en vigtig del af enhver relation. Takket være massekommunikation er det heldigvis lettere end nogensinde før at holde kontakt med kolleger og klienter. Du skal bruge alle kanaler for at opretholde en åben og ærlig kommunikation med dine relationer, lige fra personlige besøg til sms’er og sociale medier osv. Lad dine kunder og medarbejdere vide, at du står til rådighed for dem, giv regelmæssige opdateringer om projekt- og forretningsudvikling, tjek op på deres fremskridt og tilfredshed, og tak dem for deres hårde arbejde og støtte.

5. Anbefal andre

Den bedste kompliment i erhvervslivet er en anbefaling. Du viser dine forretningsforbindelser en fantastisk støtte, når du anbefaler dem eller hjælper dem med at connecte med mennesker i dit netværk. Skab kontakt mellem dine betroede og vigtige forbindelser. Det vil styrke deres tillid til dig, men også opmuntre dem til at gøre gengæld og give dig adgang til deres netværk.

6. Hav det sjovt

Det handler ikke kun om arbejde! Tag dig tid til at gøre noget sjovt med dine kolleger, eller planlæg en sjov overraskelse for dine kunder. Til fællesarrangementer som musik, sport, kunstudstillinger og andre oplevelser ser I hinanden fra nye sider og skaber sjove minder, I aldrig glemmer.

7. Tilbyd hjælp, før du beder om hjælp

Service er den nye salgsmetode. Du styrker dit salg mere ved at hjælpe kolleger eller kunder end ved at prøve at overbevise dem om, at de skal hjælpe dig. Hvis du kender den anden person godt, vil det være nemt at sælge. Tilbyd altid din egen tid eller hjælp, før du beder om noget til gengæld.

8. Indrøm dine fejl

Desværre er utilfredse kunder og kolleger en del af livet. Ligegyldigt hvor meget du forsøger at bevare de gode relationer, vil du før eller senere løbe ind i mennesker, der ikke er tilfredse med dig eller din virksomhed. I sådan en situation er det altid bedst, at du indrømmer dine fejl, undskylder og finder en måde at løse problemet på og gøre dem glade igen. Det er ikke nemt, men det er umagen værd for at opretholde et solidt, varigt forhold.

Kort sagt:

Dine relationer er en uvurderlig valuta, som er værd at investere i. Hvis du vil lykkes i livet og erhvervslivet, skal du skabe og opretholde stærke relationer.
Brug disse 8 metoder til at skabe stærke og varige forretningsrelationer. Læs også vores artikel om, hvordan dating tips kan bruges i dit arbejdsliv og styrke dine relationer!

 

P.S vidste du, at du kan downloade vores materiale helt GRATIS? 

Du kan b.la. få en god introduktion til Net Promoter Score konceptet med vores bog “Anbefalet” lige her. 

Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP