Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP


DIN CHEF

Syvende kapitel fra vores nye bog “SE OP”.

Hvem arbejder du egentlig for? Thomas Borgen? Stein Bagger? Har du et godt arbejdsliv? Du er vel egentlig ret ligeglad med den nye version af jeres IT-system. Implementeringen, der skulle have taget et par måneder, blev til et par år – af dit liv. Hvorfor skulle man ikke bare skride, hvis man finder arbejdet bag skærmen meningsløst?

800.000 danskere skifter arbejde. Årligt! Hvorfor? Måske er det ikke en søgen efter noget bedre. Måske er det mere en flugt. Vi er trætte af at være Computer Charlie. Eller Charlie Chaplin i Modern Times, hvor vi kæmper for at følge med maskineriet. For hvad er egentlig forskellen på den ikoniske scene, hvor Charlie Chaplin arbejder ved samlebåndet, og os andre, der skriver e-mail efter e-mail efter e-mail? Til sidst bliver Charlie Chaplin opslugt af maskinen. På samme måde, som vi bliver opslugt af vores endeløse arbejde foran skærmen, på jobbet, i toget, og inden vi går i seng.

PowerPoint koma

En tilstand, hvor intetsigende PowerPoint slides – det ene efter det andet – skaber en trancelignende tilstand hos modtageren. En dyb bevidstløshed. Alligevel er PowerPoints et uhyre populært værktøj på mange arbejdspladser. Måske fordi det er nemmere at ændre et slide end at ændre noget i den virkelige verden.

 

Ifølge Alexander Kjerulf, der har arbejdet med arbejdsglæde gennem mange år, kan arbejdsglæde koges ned til bare to ting: De relationer, vi har med hinanden, og de resultater, vi skaber for hinanden. Men når vi taler til hinanden igennem maskiner, og når vores hverdag fyldes med e-mails, rapporter og møder, kan det være svært at se, hvilken reel forskel vi gør for andre, og hvad er der så tilbage af arbejdsglæden? Der bliver måske kompenseret med gode lønninger. Men er det ikke et fattigt arbejdsliv, hvis vi lever af “brød” alene? Selvom vi drikker champagne til.

Vi kan lave nok så meget teambuilding og personalepleje og nok så mange frokostordninger, men selvom man giver en gris læbestift på, så er det stadig en gris. Når en presset bankverden fortæller, at nu skal man sætte etikken før profitten, så fortæller det, at absurditeten har været en normalitet i mange år. Ærlighed, troskab, næstekærlighed og andre dyder er ikke ligefrem det, man snakker om ved kaffemaskinen på de fleste arbejdspladser. I stedet bruges pauserne – og sikkert også en del af arbejdstiden – på at handle ind på nettet og tjekke sin Facebookprofil[1].

Det er næppe kun konkurrenten, der har flossede kanter. Vi drukner nærmest i en syndflod af hvidvask, skattesnyd og svindel. Fra toppen af dansk erhvervsliv til almindelige offentligt ansatte – alle lader algoritmens nyttetænkning herske. Uden en stærk kultur af ordentlighed skal der kun en enkelt svag sjæl til at sejle din virksomhed ud i en shitstorm.

Heldigvis er der virksomheder, hvor menneskene bag ikke bare tænker, de er et selskab, men derimod at de er et fællesskab. En del af noget større, et samfund, hvor der stadig tales om samfundssind. Et efterhånden altmodisch ord på linje med oldgræsk. Gammeldags som Irma, der modigt gik forrest allerede i 1994 og fjernede alle æg fra burhøns fra sine hylder. Derefter fulgte resten af detailbranchen. Det tog dem flere år. Eller Arbejdernes Landsbank, der er en bank for alle, modsat rigmandsbanken Danske Bank. Sidstnævnte var dog ikke for fin til at lade alle skatteydere hjælpe med at få bugt med deres selvskabte problemer under finanskrisen. Derimod har Irma vist sin holdbarhed og kørt forretningen siden 1886, og Arbejdernes Landsbank holder 100-års fødselsdag i 2019.

Empowering people.

Slogan fra Acer

 

Er du ansat i IT-branchen, tænker din direktør næppe så langsigtet. Imens han går og holder skåltaler om, hvordan I skal ændre verden, drømmer han i virkeligheden om et exit, et cash out, hvor et salg til Google vil blive betragtet som at finde paradis.

Livet er kort. Hvorfor ikke søge mod virksomheder med et menneskeligt ansigt, der bliver respekteret af deres medarbejdere, kunder og samfundet?

[1] Flere undersøgelser indikerer dette. Bl.a. har Epinion udført en undersøgelse for HK/Privat med 1.208 medlemmer, 2018. Se også www.finans.dk/artikel/ECE6070763/Danskerne-netshopper-i-arbejdstiden

Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP