Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP


Vi har en tendens til at forstå kunderne ud fra rapporter, der kommer fra salgs- og marketingafdelinger, men ifølge Martin Lindstrøm, som er aktuel med bogen Small Data: The Tiny Clues That Uncover Huge Trends, går vi glip af meget, hvis vi kun benytter disse rapporter.

Hvad er big data?

Big data handler om at få så meget information som muligt. Ofte ender det med, at vi ikke kan se skoven for bare træer. I bogen kan du læse om, hvordan virksomheder igen og igen har taget forkerte beslutninger. Beslutninger de træffer, fordi de har haft hovedet mere nede i analyserapporterne, end ude i den virkelige verden.

Small data, og hvordan du kan bruge det til at forstå dine kunder

Hvis mange kunder er utilfredse på grund af prisen, betyder det så, at vi skal sætte priserne ned? Næppe! For viat forstå kunderne skal du gå på jagt efter det, Martin Lindstrøm kalder small data. Small data er de små ting hos kunderne, som vi ikke lægger mærke til fra vores kontorer.

Hvordan indsamler man small data? Det er simpelt; brug tid sammen med kunderne! Hvis kunderne i din sidste NPS-måling har fortalt, at de er utilfredse, bør du tage telefonen og gå i dialog med dem, eller måske invitere dem på en frokost. Gå i dybden. Ved at gøre det, finder du måske ud af, at det med prisen muligvis havde noget at gøre med jeres manglende kommunikation, forventningsafstemning, eller måske noget helt tredje. Lær hvordan du får en god Net Promoter Score her.

Small data kan give ny indsigt – og hvis det samtidig gør kunden glad igen, så er det vel to fluer med et smæk?

Når en travl direktør som Jørgen Vig fra LEGO kan bruge tid sammen med utilfredse kunder og endda sætte sig på gulvet sammen med børn for bedre at forstå dem, så kan du vel også? Hvis du ikke har tid, så start med blot at gå i dialog med f.eks. en utilfreds kunde om ugen. Hvis det endda er for meget, så spis frokost med en kunde en gang om måneden. Den frokost du alligevel ville have spist med dine kollegaer.

Hvis du kan bruge big data sammen med small data, har du et meget stærkt redskab til at skabe helt ny viden og resultater for din virksomhed.

P.S vil du gerne lære mere om Net Promoter Score, og hvordan det kan bruges til at forstå dine kunder? 

Hvis du er ny i NPS-universet så er vores bog “Anbefalet” en rigtig god introduktion til konceptet. Du kan få den helt GRATIS her.

Du kan også lære hvordan IRMA blev Danmarks Mest Anbefalede Virksomhed i 2018 med vores seneste DMAV rapport.

Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP