Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP


Så er det tid til næste del af vores interview med Alexander Kjerulf. I sidste del fortalte Alexander Kjerulf om sit arbejde med arbejdsglæde, og hvad arbejdsglæde egentlig betyder. I denne uge kigger vi nærmere på, hvordan man skaber arbejdsglæde, og hvor langt vi er nået i forhold til arbejdsglæde i Danmark sammenlignet med udlandet.

ALEXANDER:

Hvad giver dig arbejdsglæde – det spørgsmål har jeg stillet rigtig mange mennesker fra hele verden. Deres svar falder altid i en af disse to kategorier: det vedrører det med at gøre en forskel, det at skabe resultater, og det vedrører de mennesker, man arbejder sammen med, gode relationer til kollegerne og chefen.

 

RELATIONWISE:

Men det med resultater, er det ikke meget afhængigt af, hvilket arbejde man har? Der er jo alt lige fra den person, eksempelvis en sygeplejerske, hvor man direkte kan se, at vedkommende gør en stor forskel på andre menneskers liv – til personen i den anden ende, eksempelvis en telefonsupporter. Der er vel forskel, alt efter hvad det er for et arbejde man har?

 

ALEXANDER:

Der er helt sikkert nogle jobs som er nemmere. For 50 år siden, hvor alle jobs var mere fysiske, da var det nemmere. Hvis du f.eks. er murer, og du møder på arbejde, så er der ikke nogen mur og når du går hjem så er der en mur, en som du har bygget – så kan du sætte dig ind i, at du gør en forskel. Men i dag, hvor det meste af arbejdet foregår inde i hovedet eller inde i computeren, eller på møder eller på papir, så kan det være sværere at se, om man gør en forskel, eller om man skaber noget. Det, der i denne sammenhæng er så vigtigt, er at man får noget feedback. At man får noget anerkendelse, for det er i meget høj grad der, du finder ud af, at du har gjort en forskel, at du har gjort det godt nok, du flytter noget. Når chefen kommer og siger at det du sagde til mødet i går, det var helt vildt godt, eller når dine kolleger kommer og siger tak fordi du hjalp mig, det var sødt af dig. Eller en kunde kommer og siger, jeg fik det råd du gav mig forleden og jeg brugte det, og det har hjulpet mig helt vildt meget. Når man får den form for feedback, så ved man at man har gjort en forskel, og det er der alt for få mennesker der får. Mennesker – vi er alt for dårlige til at rose hinanden.

 

RELATIONWISE:

Det må jeg også indrømme når jeg ser på min egen virksomhed; man glemmer tit at fokusere på de positive ting. Man fokuserer i stedet alt for tit på det, der kan gøres bedre.

 

ALEXANDER:

Og det, der er så interessant er, at hvis man er god til at rose, og tingene går godt, så er det også nemmere at give negativ kritik. Det er meget nemmere at komme med noget negativt, når der er noget der er positivt.

 

RELATIONWISE:

Er det så alle virksomheder, eller nogle bestemte virksomheder du kan hjælpe?

 

ALEXANDER:

Det er alle, du. Det er store og små, private og offentlige, i Danmark og i udlandet. Jeg har arbejdet med alt lige fra topledere til børnehavepædagoger. Alle vil have arbejdsglæde.

 

RELATIONWISE:

Og der siger du så, at grundlæggende er det resultater og relationer som er globalt gældende.

 

ALEXANDER:

Ja, det vil alle have. Hvis du er topleder så ser dine resultater anderledes ud end hvis du er børnehavepædagog, men vi vil alle sammen gerne vide at når vi går hjem, så har vi flyttet noget. At vi har gjort noget, vi kan være stolte af.

 

RELATIONWISE:

Jeg kan forestille mig at virksomhederne har et kæmpe arbejde foran sig på det område. Hvor langt er man nået, her i Danmark og globalt?

 

ALEXANDER:

Det er meget forskelligt. I Danmark synes jeg, vi er godt med. Danmark er det land med højest arbejdsglæde. Den brede masse af danske virksomheder er faktisk ret godt med. Der er meget fokus på, at medarbejderne har det godt, at de ikke får stress osv. Det gør vi meget ok. I USA er den brede masse af virksomheder meget længere bagud. Til gengæld har man i USA nogle få virksomheder, som er meget længere fremme end vi er; som vi virkelig kunne lære af.

 

RELTIONWISE:

Hvem fører an, er der nogle gode eksempler derude?

 

ALEXANDER:

Den gladeste arbejdsplads i USA er Google.

 

RELTIONWISE:

Og et dansk eksempel?

 

ALEXANDER:

Irma gør det helt fantastisk. Det er jo lidt interessant, altså et supermarked, der tænker man ikke en specielt god arbejdsplads. Kassedamer og flaskedrenge osv. Men de gør det bare skide godt. De er rigtig gode til at skabe resultater og relationer. Lønnen i Irma er jo heller ikke højere end den er i Netto, så det har ikke noget med lønnen at gøre. Det er bare et spørgsmål om at være god til at skabe resultater og relationer.

 

RELATIONWISE: 

Hvordan gør man så det bedst? Der er garanteret nogle af læserne som godt kunne tænke sig en hurtig opskrift. Det er nok nemmere sagt end gjort, og det tager vel en del tid at implementere det.

 

ALEXANDER: 

Ja, det tager tid, men det skal man være villigt til at afsætte, for den kommer jo mange gange igen. Det er ikke en udgift men en investering, som virkelig tjener sig hjem igen. Der kan virkelig spares meget, når først arbejdsglæden er skabt. Det vigtigste er at man gør noget her og nu. Man skal ikke lave en arbejdsglædekomité, som så kommer med en arbejdsglædepolitik om seks måneder. Arbejdsglæde er ikke noget man skaber om seks måneder, det er noget man skaber her og nu. Så det handler om at få alle aktiveret om det. Igen så det ikke er ledelsen, der er med til at gøre folk glade, men alle, der er med til at skabe arbejdsglæde. Hvis du vil have nogle helt konkrete eksempler på ting man kan gøre, så er det for eksempel at begynde at rose, at begynde at skabe en rosekultur. Det skal være helt normalt, at når nogen gør et godt stykke arbejde, så får de ros for det. Det er noget man kan gøre med det samme. Et andet godt eksempel er noget så banalt, som at man begynder at sige godmorgen og ikke bare ’morgen’, men et hjerteligt og varmt godmorgen til alle man møder om morgenen i stedet for bare at ignorere hinanden. Det er enormt banalt, men det er virkelig noget der virker. Specielt den med godmorgen er med til at skabe gode relationer fra morgenstunden af, så folk føler sig velkomne og er en del af fællesskabet.

Bliv inspireret af Alexander Kjerulfs blog www.positivesharing.com

Gratis bog og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Glem alt om touchpoints og customer journey. Lær hvad der i virkeligheden gør forskellen med bogen SE OP