close

Få en præsentation.

Så enkel er processen:

  • Udfyld formularen
  • En af vores customer experience eksperter vil derefter kontakte dig
  • Du vil opleve vores Customer Experience Platform og få svar på dine spørgsmål
Close

Log In

Forgot password?

Hvis du har glemt dit password, så KLIK HER.

For at login i vores løsning til Paneler, så KLIK HER

Sult i Paradis

Skrevet af Relationwise teamet | Senest opdateret den 19-02-2014

Undgå magelighed i din virksomhed

Videointerview med Rasmus Ankersen.

 

Christian: Jeg er taget til London for at mødes med Rasmus Ankersen, han er aktuel med bogen Sult i Paradis om, hvordan magelighed kan være direkte skadelig for virksomhederne. Rasmus, hvad fik dig til at skrive den bog?

Rasmus: Det skete for et par år siden, da jeg holdt et foredrag i Helsinki, Finland, og efterfølgende var der en middag på konferencen, og jeg finder ud af, at jeg sidder til bords med 3 medarbejdere fra Nokia, og 30 minutter inde i middagen opdager jeg, at hver eneste af dem har faktisk en iPhone i lommen, så det var lidt af en synd at arbejde i Nokia og gå rundt med en iPhone i lommen.

Men de fortæller mig hele historien om, hvad der skete med Nokia, som havde en global markedsandel på 50 % i 2007 og på det tidspunkt – fire år senere – havde en markedsandel på under 5 %.

Så de samme mennesker, der havde gjort Nokia ekstremt succesfuld, gjorde det til en stor fiasko.

Det ledte mig til at stille alle de her spørgsmål om, hvad det i virkeligheden er, der gør, at succesfulde virksomheder tit bliver magelige, og hvordan kan man undgå det.

Mens vi snakker så meget om at få succes, snakker vi ikke så meget om udfordringen ved at vedligeholde succes. Og det er det, min bog handler om – sult i paradis – når du er i paradis, hvordan forbliver du så sulten.

Christian: Er det et stort problem derude? Nu snakker vi om Nokia, hvad med andre virksomheder?

Rasmus: Ja, det tror jeg i høj grad. Når man kæmper mod magelighed, så kæmper man mod sin egen natur, for vi er hardwired til at hvile i succes. Man skal være opmærksom på, at man i virkeligheden skal kæmpe mod sin egen natur på mange måder. Jeg prøver at beskrive i bogen, hvordan man kan gøre det. Det er svært, men jeg tror, det er muligt at forblive sulten.

Christian: Også fordi det vel kommer snigende ind – man ved vel ikke altid, om man er lidt selvfed – som du siger i bogen?

Rasmus: Nej – de succesfulde virksomheder, der er magelige, er tit ikke klar over, at de er magelige. Det er tit udfordringen. Det er jo et kæmpe blindspot.

Christian: Og hvad kan man så gøre ved det?

Rasmus: En af de ting, som gør en organisation magelig, er, at man bliver for meget indefra og ud drevet. Det handler lige pludselig for meget om en selv i stedet for om kunderne.

Et af de allermest interessante studier, jeg er stødt på, blev lavet på Colombia University, hvor man havde taget to grupper af folk. Den ene gruppe starter man med at give en række øvelser, som efterlod dem med følelsen af, at de var succesfulde, og at de havde magt. Den anden gruppe gav man en række øvelser, som efterlod dem med følelsen af det modsatte, nemlig at de var magtesløse, og at de havde fejlet.

Lige bagefter beder man begge grupper om at skrive et stort E i panden på sig selv. Det kan man skrive på to måder. Man kan skrive det E, så dem, der kigger, kan læse det, eller man kan skrive det fra sit eget perspektiv, så det er spejlvendt for dem, der kigger.

Det interessante var, at den gruppe, der havde fået den indsprøjtning af succes og magt, var 3 gange mere tilbøjelige end den anden gruppe til at skrive et selvorienteret E, så det var spejlvendt for dem, der kigger.

Pointen var, at jo mere succesfulde og magtfulde folk følte sig, jo mindre tilbøjelige var de til at tune sig selv til andres perspektiv.

Det var det, der skete i Nokia – man mistede totalt touch med kunderne – det handler lige pludselig om os, ikke om kunderne, og det er det, der sker i magelige organisationer. Empatien går ud – og arrogancen kommer ind.

Christian: Så i stedet for indefra og ud, hvor man tager udgangspunkt i sig selv, skal man begynde at lytte til kunderne. Det lyder meget simpelt.

Rasmus: Ja, det er jo simple ting tit, men du skal blive ved med at være udefra og ind-styret. Man kan gøre det på forskellige måder, man kan fx gøre det ved at blive ved med at flytte målet udad – væk fra sig selv.

Hvis man var en B2B-virksomhed, kunne man – i stedet for at måle sine sælgere på, hvor meget de sælger – måle dem på, hvor meget kunderne sælger af jeres produkter.

For I bliver ikke succesfulde over tid ved at sælge en masse produkter til jeres kunde, men I bliver succesfulde over tid, hvis jeres kunde sælger en masse produkter til deres kunder.

Så ved at bringe det ind i hele den måde, man kompenserer folk på, kan man flytte målet udad, så du hele tiden sikrer, at du er i samme båd som kunderne. Det betyder, at du aldrig kommer til at tage dem for givet.

Christian: Meget interessant. Jeg syntes, det var en virkelig fornøjelse at læse bogen, og jeg kan klart opfordre seerne til også at læse bogen. Man kan også få dig ud at holde et foredrag, ved jeg?

Rasmus: Jeg holder af og til et foredrag, også i Danmark en gang imellem.

Du kan købe bogen på Saxo via dette link.